تاثیر تخفیف ها و پیشنهادهای ویژه برروی رفتار خرید مشتریان
ارائه تخفیف برای خرید راهی مناسب برای جذب سریع افراد به فروشگاه شما است. تخفیف تنها به خریداران شما کمک نمی کند. آنها همچنین به کسب و کار شما کمک می کنند. از افزایش فروش گرفته تا بهبود شهرت، تخفیف ممکن است یکی از عناصر مهم در موفقیت کسب و کار شما باشند.
تخفیف چیست ؟
تخفیف Discount یک کاهش قیمت کم نسبت به قیمت اصلی می باشد. هدف از ارائه تخفیف افزایش فروش و کسب سود بیشتر می باشد.
در واقع تخفیف دادن در قیمت ها باعث می شود تا انگیزه مشتریان برای خرید افزایش یابد. تخفیف می تواند بلند مدت یا کوتاه مدت باشد. تخفیف های بلند مدت تاثیر کمتری بر مشتری می گذارند. اما تخفیف کوتاه مدت که معمولا همان تخفیف های مناسبتی هستند مشتری را ترغیب به خرید می کنند.
بسیاری از کسب و کارها به ارائه تخفیف های تعدادی می پردازند. به عنوان مثال آنها ۱۰ کوپن تخفیف را به اولین مشتریانی که خرید کنند واگذار می کنند. برخی از فروشگاه ها هم مبلغی از خرید را به مشتریان در قالب کارت هدیه میدهند. برخی از مشاغل نیز تخفیف را برای خریدهای در تعداد بالا لحاظ می کنند. به عنوان مثال اگر کسی از یک کالا بیش از ۳ تا خرید کند از درصدی تخفیف برخوردار خواهد شد.
با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا با یکدیگر مزایای شگفت انگیز تخفیف را بررسی کنیم…
مزایای تخفیف و پیشنهاد برروی رفتار خرید مشتریان
جذب مشتریان جدید و تکراری
از آنجایی که مردم ترجیح می دهند چیزهایی که تخفیف دارند را خریداری کنند، تخفیف ها به عنوان یک ترفند برای جذب افراد بیشتر به فروشگاه شما عمل می کند. حتما ذکر کنید که محصولات تا چه زمانی تخفیف دارند. اگر مشتریان بدانند که فقط چند روز برای خرید فرصت دارند، زودتر عجله میکنند تا این فرصت شگفت انگیز را از دست ندهند.
فروشگاه شما ترافیک بیشتری را تجربه خواهد کرد، بنابراین ممکن است لازم باشد کارمندان بیشتری را در طول دوره تخفیف برنامه ریزی کنید تا سرویس دهی راحت باشد.
افزایش فروش
با افزایش ترافیک، معمولاً فروش افزایش می یابد . از آنجایی که تخفیفها افراد بیشتری را جذب میکنند، شما خریداران بالقوه بیشتری برای سایر اقلام در فروشگاه خود دارید، زیرا اکثر مردم قبل از خرید در داخل سایت یا فروشگاه شما به اطراف نگاه میکنند تا ببینند چه چیز به درد بخور دیگه ای میتوانند خریداری کنند.
به عنوان مثال، اگر شما یک فروشگاه لباس داشته باشید و فقط شلوار جین را تخفیف زده باشید، مردم برای تخفیف به فروشگاه شما میایند اما ممکن است اقلام یا لوازم جانبی دیگری مانند ژاکت، پیراهن و کمربند را نیز خریداری کنند.
شهرت خود را افزایش دهید
کسبوکاری که به گروههای خاصی از مردم تخفیف میدهد، مانند افراد مسن یا سربازان ممکن است شهرت خود را بهبود بخشد. وقتی یک کسبوکار به افرادی که در شرایط سخت هستند یا ممکن است به دلیل کمبود درآمد دچار مشکلات مالی شوند، تخفیف میدهد، آن کسبوکار نشان میدهد که برای کمک به مردم تلاش میکند.
رسیدن به اهداف فروش
بسیاری از کسب و کارها اهداف فروش هفتگی، ماهانه، سه ماهه یا سالانه دارند. اگر یک کسب و کار در خطر از دست دادن این اهداف باشد، ارائه تخفیف می تواند به کسب و کار کمک کند تا ارقام فروش برنامه ریزی شده را برآورده کند و از آن پیشی بگیرد.
آیا تخفیف تاثیری برروی فروش دارد ؟
اصولاً مشتری به دنبال خرید پرسود است. با ارائه تخفیفات بازدید کننده صرف فروشگاه اینترنتی خود را به یک خریدار واقعی تبدیل کنید، تخفیفات برای هر دو طرف سودآور است و برروی میزان فروش تاثیر بسزایی دارد. تخفیفات و مشوق های خود را مربوط به بازده زمانی خاصی همچون تعطیلات نکنید و در تمام طول سال از این مشوق ها و تخفیفات برای فروشگاه خود استفاده کنید.
شما در فروشگاه اینترنتی خود برای جذب مشتری باید به دنبال ارائه تخفیف هایی همچون ارسال رایگان کالا، پرداخت وجه پس از دریافت کالا و … برای فروش حداکثری باشید. همچنین میتوانید از روش دیگری استفاده کنید و خدمات رایگان و یا مشاوره رایگان را بهجای تخفیف نقدی به مشتری پیشنهاد دهید.
در فضای رقابتی موجود بین فروشگاه ها و کسب و کارهای اینترنتی هر روز شاهد تخفیف های متعدد هستیم. تخفیف دادن کورکورانه یکی از بدترین اشتباهاتی است که یک کسب وکار میتواند مرتکب شود. چرا که مشتری را در موقعیتی قرار میدهد که محصولات را کم ارزشتر تلقی میکند و در واقع پولی را که آن کسب و کار میتوانست بدست آورد، دور میریزد.
ضمن اینکه از فروشهای آتی که به واسطه معرفی آن مشتری میتوانست حاصل شود، محروم میگردد. قطعا ارائه پیشنهاد و تخفیف برای جذب مشتری لازم است ولی باید در زمان درست و با روش مناسب صورت پذیرد.
به تعدادی از موارد پر اهمیتی که ذکر شده است توجه کنید :
- علت و دلیل تخفیف دادن به مشتریان را بیابید
- مشتریان را گروه بندی کنید (به عنوان مثال به مشتریان وفادار خود باید تخفیفهای بیشتری ارائه دهید)
- ارائه تخفیف های جذاب به موقع و در زمان مشخص
- معرفی محصولات جدید در کنار فروش و تخیف محصولات قدیمی
- در عین حالی که تخفیف می دهید ثابت کنید که محصول شما بهتر از سایرین است
یافتن استراتژی های تخفیف مناسب
هنگامی که هدف خود را از تخفیف گذاری مشخص کردید ، باید بهترین نوع تخفیف بر روی قیمتها را تعیین کنید. در اینجا چند استراتژی تخفیف وجود دارد که باید در نظر بگیرید . به یاد داشته باشید که همیشه لازم نیست فقط یک نوع از شیوههای تخفیف گذاری را انتخاب و اجرا کنید، بلکه میتوانید همزمان از چند استراتژی تخفیف گذاری برای ترویج و تبلیغ یک محصول استفاده کنید.
1.بسته های تخفیف دار: در این نوع تخفیف، به جای کاهش قیمت فروش یک محصول یا سرویس، قیمت گروهی از اقلام خریداری شده را با هم کاهش میدهید. برای مثال، برندی که محصولات لبنیاتی تولید میکند، در یک بسته یا پک، چند محصول مثل شیر، پنیر، خامه و غیره را با قیمتی به فروش میرساند که از قیمت خرید این محصولات به صورت جداگانه و تک به تک پایینتر باشد. فروش بستههای تخفیف دار چند مزیت دارد:
- تعداد اقلام فروش رفته بیشتر میشود: از آنجایی که چندین کالا را در یک سفارش میفروشید، به معنای فروش اقلام بیشتر، درآمد بیشتر در هر سفارش و هزینههای کمتر برای هر سفارش است. اگر به دنبال افزایش اقلام فروخته شده یا درآمد، صرف نظر از حاشیه سود هستید، استراتژی بسته های تخفیف دار گزینه خوبی محسوب میشود.
- فروش محصولات پرفروش و کم فروش همزمان اتفاق میافتد: بسته های تخفیف دار به شما امکان میدهند تا محصولاتی را که محبوبیت کمتری دارند در کنار محصولات پرفروش، به فروش برسانید. پس باید از محبوبیت کالاهای پرفروش برای رد کردن کالاهای کم فروش استفاده کنید.
- مشتریان میتوانند محصولات دیگر شما را امتحان کنند: ممکن است برخی از محصولات شما بیشتر از سایرین به بازار عرضه شده باشند. اگر سایر محصولات شما به اندازه محصولات محبوب و پرفروش شما با کیفیت یا حتی برتر هستند، مشتریان را تشویق کنید که آنها را نیز امتحان کنند. برای این کار، باید میزان فروش محصولات کم فروش را برآورد کنید تا ببینید آیا بعد از تخفیف، میزان فروش آنها افزایش مییابد یا خیر. دقت کنید که هنگام برنامهریزی برای بسته های تخفیف دار، باید بدانید که کدام محصولات بهتر با هم ترکیب میشوند. اگر اقلام موجود در یک بسته مرتبط به یکدیگر به نظر نرسند، ممکن است باعث شود که مشتری این بسته را به عنوان یک ترفند فروش ببینند و اعتماد خود را به برند شما از دست بدهد.
برای طراحی بسته تخفیف دار اقلامی را در نظر بگیرید که مشتریان به آنها تمایل دارند. همچنین، مشکل یا مسئلهای را در نظر بگیرید که بهترین و قویترین محصول شما میتواند آن را حل کند. چه محصولات دیگری در انبار شما وجود دارد که میتوانند مشکلات مشابهی را برطرف کنند؟
2.تخفیف پیش پرداخت: شما میتوانید برای افرادی تخفیف در نظر بگیرید که چند روز یا چند هفته قبل از دریافت سفارش، پرداخت خود را انجام میدهند. پیش پرداختها میتوانند به جریان نقدینگی شما کمک کنند. این بدان معنی است که میتوانید از پیش پرداخت مشتریان برای خرید موجودی اضافی، خرید لوازم به صورت عمده (احتمالاً با تخفیف) یا سرمایه گذاری های دیگر استفاده کنید. با این حال، تخفیف پیش پرداخت برای همه مشاغل و کسب و کارها کارساز نیست . فقط محصولات یا خدماتی که نیاز به پرداخت های مکرر دارند میتوانند از مزیتهای این استراتژی تخفیف گذاری بهره مند شوند.
3.تخفیف حجمی یا تخفیف در حجم خرید: در این نوع تخفیف، مشتریان شما به ازای خرید اقلام بیشتر هزینه کمتری پرداخت میکنند. برای مثال، مشتری شما در ازای خرید 10 بسته از یک محصول، 5 درصد تخفیف دریافت میکند. از آنجایی که شما مشتریان را به خرید اقلام بیشتر در هر سفارش ترغیب میکنید، اگر به دنبال رد کردن موجودی و خالی کردن انبار یا افزایش میانگین ارزش در هر سفارش هستید، ارائه تخفیف های حجمی استراتژی خوبی محسوب میشود.
4.تخفیف فصلی یا مناسبتی: تخفیفات فصلی یا مناسبتی در دورههای زمانی معینی ارائه میشوند و معمولا تکرارشونده هستند. اصولا این نوع تخفیف ها در مناسبتها و تعطیلاتی مانند روز مادر، عید و… لحاظ میشوند. در چنین مناسبتهایی مردم میل بیشتری به خرید دارند. پس اگر بتوانید تخفیف های خوب و جذابی ارائه کنید، سهم بزرگی از مصرف کنندگان را به سمت خود جذب میکنید. این روش برای کسب و کارهایی مثل لباس فروشیها که باید موجودی خود را در هر فصل به روز کنند بسیار مفید و به نوعی ضروری است (مثلا با نزدیک شدن به فصل سرما، لباس های تابستانه را با تخفیف زیاد رد کنند).
5.ارسال رایگان: یکی دیگر از انواع متداول استراتژی تخفیف گذاری، ارسال رایگان سفارش است. بررسیهای اخیر نشان میدهند که ارسال رایگان میتواند میزان فروش را افزایش دهد. ارسال رایگان همچنین میتواند نرخ رها شدن سبد خرید (در فروشگاههای اینترنتی، وقتی مشتری اجناسی را به سبد خرید اضافه میکند اما تراکنش و پرداخت نهایی را انجام نمیدهد) را کاهش دهد. مهمترین دلیل رها کردن سبد خرید در فروشگاههای آنلاین، هزینه های بالای حمل و نقل و ارسال سفارشات است.