فنون نوشتن توضیحات محصول به شکل موثر

فنون نوشتن توضیحات محصول به شکل موثر

مقدمه:

شرح محصولات فراتر از یک خلاصه ساده از کالایی است که می فروشید. با نوشتن درست، می توانند نرخ تبدیل فروشگاه شما را افزایش دهند و محصولات شما را با ارزش تر جلوه دهند. کلمات مناسب حتی می توانند باعث شوند مشتریان با خوشحالی هزینه بیشتری بپردازند.

شرح محصول [Product Description] چیست؟

شرح محصول یک متن تبلیغاتی است که به مردم می‌گوید محصول چیست و چرا ارزش خرید دارد. فراتر از لیستی از مشخصات یا ویژگی‌های محصول، شرح محصول داستانی را روایت می‌کند که محصول را خاص جلوه می‌دهد و مشتریان را متقاعد می‌کند که خرید انجام دهند. شرح‌های محصول می‌توانند از نظر طول، سبک و قالب متفاوت باشند، و ممکن است با لحن منحصر به فرد برند نوشته شوند.

چه چیزی باعث می شود یک شرح محصول خوب باشد؟

یک شرح محصول باکیفیت می تواند تاثیر قابل توجهی بر فروش، رضایت مشتری و شهرت برند داشته باشد، زیرا دو هدف را دنبال می کند:

  • اطلاع رسانی به مشتریان در مورد جزئیات محصول: این شامل ویژگی ها، کاربردها و مزایای محصول است. این به مشتریان کمک می کند تا متوجه شوند محصول چیست و چگونه کار می کند.
  • متقاعد کردن مشتریان به ارزش محصول: اینجاست که قدرت متقاعدکننده بودن یک شرح محصول وارد بازی می شود. این به سوالاتی مانند “این محصول چه مشکلی را حل می کند؟” و “چه چیزی آن را از رقبا بهتر می کند؟” پاسخ می دهد.

با پرداختن به این نکات، یک شرح محصول خوب، تصویری واضح از “ارزش پیشنهادی” محصول ارائه می دهد. این، مزایا و برتری های منحصر به فردی را که محصول را از رقبا متمایز می کند، برجسته می کند.

شرح های محصول خوب، خریداران را در طول “قیف فروش” [sales funnel] هدایت می کنند و آنها را از بازدیدکنندگان علاقه مند به خریداران باانگیزه تبدیل می کنند و در نتیجه احتمال کلیک کردن روی دکمه “خرید” را افزایش می دهند.   {قیف فروش چیست؟)

چگونه شرح محصولاتی بنویسیم که به فروش برسند؟

چگونه شرح محصولاتی بنویسیم که به فروش برسند؟

بسیاری از فروشگاه های آنلاین لیستی از ویژگی های محصولات خود را ارائه می دهند و کار را تمام شده می دانند. در حالی که داشتن اطلاعات واضح در مورد محصولات مهم است، شما همچنین باید به مردم بگویید که چگونه یک محصول می تواند به آنها کمک کند.

بیایید ببینیم چگونه می توانید شرح محصولاتی بنویسید که ارزش محصول شما را به درستی منتقل کنند:

  • با مشتری ایده آل خود صحبت کنید: در نظر بگیرید چه کسی قرار است محصول شما را بخرد و نیازها و خواسته های او را بشناسید.
  • روی مزایا تمرکز کنید، نه ویژگی ها: به جای اینکه فقط لیست کنید که محصول چه کارهایی انجام می دهد، توضیح دهید که این کارها چگونه به نفع مشتریان شما هستند.
  • از عبارات کلیشه ای اجتناب کنید: از کلمات کلیشه ای و تکراری که در مورد همه محصولات استفاده می شود، خودداری کنید.
  • از حقایق برای اثبات ادعاهای اغراق آمیز استفاده کنید: اگر از کلمات اغراق آمیز استفاده می کنید، حتما با حقایق و آمار این ادعاها را پشتیبانی کنید.
  • قوه تخیل مشتریان را تحریک کنید: با شرح محصول، به مشتریان کمک کنید تا خودشان را در حال استفاده از محصول تصور کنند و از مزایای آن بهره مند شوند.
  • داستان محصول خود را تعریف کنید: توضیح دهید که چرا این محصول ساخته شده است و چه مشکلی را حل می کند.
  • از زبان حسی استفاده کنید: با استفاده از کلمات مرتبط با حس بینایی، لامسه، بویایی، چشایی و شنوایی، تجربه استفاده از محصول را برای مشتریان ملموس تر کنید.
  • از اثبات اجتماعی استفاده کنید: با نمایش نظرات مثبت مشتریان یا افراد مشهور، اعتماد مشتریان را جلب کنید.
  • شرح محصول را قابل اسکن کنید: از پاراگراف های کوتاه، لیست ها و تیترهای واضح استفاده کنید تا خواندن شرح محصول برای مشتریان راحت باشد.
  • اهداف کلیدی عملکرد (KPI) را تعیین و اندازه گیری کنید: برای سنجش موفقیت شرح محصولات خود، اهداف مشخصی تعیین کنید و نتایج را به طور مرتب بررسی نمایید.

  1. با مشتری ایده آل خود صحبت کنید

زمانی که شرح محصولات برای مخاطبان عام نوشته می شود، می تواند کلی و مبهم به نظر برسد و با مشتریان ارتباط برقرار نکند.

برای اینکه شرح محصول شما جذاب شود، مستقیم و صمیمی با مخاطب هدف خود صحبت کنید. سوالات مرتبط با محصول را پیش بینی کنید و به آنها پاسخ دهید، گویی یک مکالمه ی دونفره دارید. از زبان و اصطلاحاتی استفاده کنید که با مشتری ایده آل شما همخوانی داشته باشد. این شامل استفاده از ضمیر “شما” نیز می شود.

هنگام نوشتن شرح محصول برای فروشگاه اینترنتی خود، ابتدا مشتری ایده آل خود را تجسم کنید. آنها از چه لحنی قدردانی می کنند؟ با چه اصطلاحاتی آشنا هستند؟ آیا کلمات خاصی را دوست ندارند؟ ممکن است چه سوالاتی داشته باشند؟

تصور کنید که در حال فروش محصول خود به صورت حضوری در یک فروشگاه فیزیکی هستید، با مشتری ایده آل خود چگونه ارتباط برقرار می کردید؟ سپس سعی کنید همان زبان را در وب سایت تجارت الکترونیک خود بگنجانید. این رویکرد می تواند به ایجاد یک مکالمه آنلاین کمک کند که تأثیر عمیق تری روی مشتریان شما بگذارد و احساس درک شدن به آنها القا کند.

2. روی مزایا تمرکز کنید، نه ویژگی ها

در حالی که طبیعی است که از ویژگی های منحصر به فرد محصولات خود هیجان زده باشید، خریداران بالقوه بیشتر به این علاقه دارند که این ویژگی ها چگونه به آنها سود می رسانند. آنها می خواهند بفهمند که محصول شما چگونه مشکلاتشان را حل می کند یا زندگی آنها را بهبود می بخشد.

بنابراین، نوشتن یک شرح محصول موثر مستلزم برجسته کردن مزایای هر ویژگی است، به گونه ای که به هرگونه ابهام یا سوگیری ذهنی در مورد مفید بودن محصول شما برای مشتریان، رسیدگی شود.

هنگام نوشتن شرح محصول، به مزایای هر ویژگی محصول توجه کنید. محصول شما چگونه می تواند زندگی مشتریان را بهتر، آسان تر یا لذت بخش تر کند؟ محصول شما چه مشکلاتی را حل می کند؟ به یاد داشته باشید، شما در حال فروش یک محصول نیستید، بلکه حسی را می فروشید.

از فروش حس چه می دانید؟ پادکست در مورد برندهای احساسی

3. از عبارات کلیشه ای اجتناب کنید

زمانی که مطمئن نیستید در مورد یک محصول چه بگویید، نوشتن شرح محصول می تواند چالش برانگیز شود. استفاده از عبارات کلی و تکراری مانند “موثر” یا “با کیفیت بالا” وسوسه کننده است. با این حال، کلیشه ها نمی توانند خریداران بالقوه را تحت تاثیر قرار دهند. آنها قبلاً این ادعاها را شنیده اند و این عبارات، اطلاعات منحصر به فرد یا متقاعد کننده ای در مورد محصول شما ارائه نمی دهند.

برای اجتناب از کلیشه ها، متن تبلیغاتی خود را تا حد امکان خاص بنویسید.

شرح های محصول دقیق مانند این موارد، اهداف متعددی را دنبال می کنند. اولا، آنها به محصولات شما اعتبار می بخشند. با توضیح مزایای خاص هر محصول، به مشتریان بالقوه نشان می دهید که محصولات خود را به خوبی می شناسید و به ارزش آنها اعتقاد دارید.

دوما، شرح های دقیق به مشتریان کمک می کند تا نحوه استفاده از محصولات را تجسم کنند. با ترسیم تصویری واضح از تجربه استفاده از محصول، به مشتریان کمک می کنید تا به طور دقیق درک کنند که چه چیزی را می خرند و چرا ارزش سرمایه گذاری دارد.

در نهایت، شرح های محصول دقیق، اعتماد ایجاد می کنند. هنگامی که می توانید با اقتدار در مورد جزئیات ریز محصولات خود صحبت کنید، به احتمال زیاد مشتریان به برند شما اعتماد خواهند کرد.

اصول تبلیغ نویسی چیست؟

 

4. قوه تخیل مشتریان را تحریک کنید

قوه تخیل مشتریان را تحریک کنید

تحقیقات نشان می دهد که لمس فیزیکی یک محصول در فروشگاه می تواند احساس مالکیت ایجاد کند و احتمال خرید را افزایش دهد. بنابراین، چگونه می توانید این اثر را به صورت آنلاین بازسازی کنید، در حالی که مشتریان نمی توانند به صورت فیزیکی با محصولات شما ارتباط برقرار کنند؟ عکاسی و فیلمبرداری باکیفیت از محصولات می تواند کمک کند – اما یک تکنیک قدرتمند تجارت الکترونیک برای افزایش علاقه نیز وجود دارد: به خواننده خود اجازه دهید تصور کند که مالکیت محصول شما چه حسی خواهد داشت.

برای تمرین این تکنیک ، یک پاراگراف را با کلمه “تصور کنید” شروع کنید و با توضیح اینکه خوانندگان شما با داشتن محصول شما چه احساسی خواهند داشت، آن را تمام کنید. سپس، از آنچه ایجاد کرده اید برای نوشتن یک شعار الهام بخش با صدای برند خود استفاده کنید.

فرض کنید شما یک دستگاه اسپرسوساز به نام Barista Pro می فروشید. ابتدا، ممکن است این سناریوی تصور شده را ایجاد کنید: تصور کنید که وارد آشپزخانه خود می شوید، خورشید از پنجره ها به داخل سرک می کشد. شما یک فنجان قهوه عالی از دستگاه اسپرسوساز Barista Pro خود بیرون می آورید و عطر غنی یک لاته تازه دم کرده را استشمام می کنید. احساس رضایت و انرژی می کنید.

با الهام از این سناریو، می توانید یک شعار برای محصول خود بسازید: هر روز را با یک شات اضافی از لذت شروع کنید.

5. ادعاهای اغراق آمیز را با حقایق پشتیبانی کنید

استفاده از کلمات اغراق آمیز در شرح محصولات ممکن است غیرصادقانه به نظر برسد، مگر اینکه با شواهد و مدارک واضح تأیید شوند. اگر ادعا می کنید که محصول شما “بهترین”، “آسان ترین” یا “پیشرفته ترین” است، باید دلایل خاصی برای این ادعاها ارائه دهید.

برای مثال، به جای اینکه صرفاً بگویید “ما بادوام ترین چادرهای روی کره زمین را می فروشیم”، می توانید روی این نکته تمرکز کنید که “چادرهای ما از پارچه های درجه یک و با دوام ساخته شده اند که در برابر بادهای شدید و بارش های سنگین آزمایش و تست شده اند.” این توضیح خاص، ادعای دوام محصول شما را با جزئیات بیشتری پشتیبانی می کند.

اگر محصول شما واقعاً بهترین محصول در دسته خودش است، مدرک خاصی ارائه دهید. در غیر این صورت، لحن متن تبلیغاتی خود را ملایم‌تر کنید یا از قول یک مشتری که نظر مثبت و ذهنی‌ای دارد استفاده کنید.

6. داستان محصول خود را تعریف کنید

یکی از راه‌های مؤثر برای ایجاد شرح‌های محصول جذاب، تعریف داستان محصول شماست. روایتگری خوب می‌تواند محصول شما را قابل ارتباط‌تر و به یادماندنی‌تر کند و به آن کمک کند تا در بازار شلوغ متمایز شود.

داستان محصول می‌تواند شامل الهام‌بخشِ خلق آن، چالش‌هایی که در طول توسعه با آن‌ها روبرو بوده است یا تأثیری که از زمان عرضه بر مشتریان داشته است، باشد.

هنگام ساختن داستان محصول، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • چه چیزی الهام بخش خلق این محصول شد؟
  • در طول توسعه با چه چالش‌هایی روبرو شدید؟
  • محصول چگونه ارزش‌ها یا مأموریت برند شما را منعکس می‌کند؟
  • محصول چه تأثیری بر زندگی مشتریان داشته است؟

 

۷. از زبان حسی استفاده کنید

زبان حسی به کلماتی اشاره دارد که چگونگی تجربه ما از دنیا را توصیف می کند: طعم، بو، ظاهر، احساس و صدای اشیاء. با استفاده از کلمات حسی در شرح محصولات خود، می توانید به مشتریان کمک کنید تا تصور کنند مالکیت محصول شما چه حسی خواهد داشت.

زمانی که از زبان حسی در شرح محصولات خود استفاده می کنید، فقط باعث جذاب تر شدن محصولات خود نمی شوید، بلکه بخش بیشتری از مغز مشتریان خود را درگیر می کنید. یک مطالعه اخیر نشان داده است که پست‌های تاثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی زمانی که حاوی کلمات حسی مانند “ترد” و “آبدار” باشند، تعامل بیشتری را ایجاد می کنند.

مطالعه دیگری نشان داد که قرار گرفتن در معرض “افعال لامسه” (مثلاً لمس کردن) می تواند مغز شما را به گونه ای آماده کند که گویی واقعاً یک شیء را لمس می کنید.

هنگام نوشتن شرح محصولات خود، به این فکر کنید که محصول شما چگونه با حواس درگیر می شود. خواه صدای “ترد” یک صفحه کلید نو، احساس “نرم” یک پارچه لوکس یا طعم “روشن” یک میوه تازه باشد، زبان حسی می تواند شرح محصولات شما را جذاب تر کند.

۸. از اثبات اجتماعی استفاده کنید

زمانی که مشتریان بالقوه در مورد خرید یک محصول مطمئن نیستند، اغلب به دنبال توصیه از منابع قابل اعتماد می گردند. در حالی که می توانید از طریق شرح محصولات باکیفیت و سایر تاکتیک های درون صفحه ای اطمینان خاطر ایجاد کنید، نمی توانید یک شخص ثالث بی طرف باشید.

اینجاست که نقدهای مشتریان و تأییدیه های صنعت وارد می شوند. “اثبات اجتماعی” این ایده است که افراد تحت تأثیر اعمال یا نظرات دیگران قرار می گیرند. نمونه هایی از اثبات اجتماعی شامل بخش نظرات، بررسی های مشتریان، نقل قول هایی از منتقدان حرفه ای و سایت های بررسی، یا ذکر شدن در روزنامه های جریان اصلی و مجلات تخصصی است.

درخواست از مشتریان برای بررسی ویژگی های خاص محصول، راهی ساده و مؤثر برای نشان دادن این است که شما درک می کنید مشتریان به چه چیزی اهمیت می دهند.

اگر تعداد مشتریان شما برای راه اندازی یک بخش بررسی فعال کافی نیست، اختصاص بخشی از بودجه بازاریابی خود را به “محتوای حمایت شده” در مورد محصول خود در یک نشریه معتبر و مرتبط در نظر بگیرید.

در کمترین حالت، می توانید تصاویری از افرادی که از محصولات شما استفاده می کنند را برای ایجاد این تصور که محصول شما محبوب و قابل اعتماد است، قرار دهید. دیدن اینکه دیگران از محصولی استفاده می کنند و از آن لذت می برند، می تواند به مشتریان بالقوه اطمینان دهد که انتخاب خوبی انجام می دهند.

همچنین بدانیم :کوچینگ و تعامل با مشتریان: راهکارها و روش‌های موثر

۹. شرح محصول را قابل بررسی کنید

شرح محصول را قابل بررسی کنید

آیا طراحی وب سایت شما بازدیدکنندگان را تشویق می کند تا شرح محصولات شما را بخوانند؟ واضح و قابل بررسی نگه داشتن شرح محصولات، آنها را برای خوانندگان جذاب تر می کند و برای مشتریان بالقوه جذاب تر است.

در اینجا چند ایده بصری برای قابل بررسی کردن بیشتر شرح محصولات شما آورده شده است:

  • از تیترها استفاده کنید: با تیترهای جذاب توجه بازدیدکننده را جلب کنید.
  • از لیست های نقطه دار استفاده کنید: اطلاعات را به لیست های نقطه ای آسان برای خواندن تقسیم کنید.
  • از فضای خالی استفاده کنید: از فضای خالی نترسید. این کار می تواند هضم محتوای شما را آسان تر کند.
  • از اندازه خوانا برای فونت استفاده کنید: استفاده از اندازه فونت بزرگتر می تواند خوانایی را بهبود بخشد.
  • از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید: تصاویر با طراحی خوب و در جای مناسب می توانند به سرعت اطلاعات زیادی را منتقل کنند.

 

۱۰. اهداف کلیدی عملکرد (KPI) را تعیین و اندازه گیری کنید

هدف از شرح محصول متقاعد کردن خریدار برای خرید است. اما چگونه می توانید بفهمید که آیا شرح محصولات شما کار خود را به درستی انجام می دهند؟

در اینجا برخی از شاخص های کلیدی عملکرد رایج برای نظارت در صفحات محصول شما آورده شده است. این موارد می توانند نشان دهند که آیا شرح محصولات شما کار می کنند یا خیر:

  • نرخ تبدیل (Conversion Rate): به شما می گوید که چه تعداد بازدیدکننده صفحه را به سرنخ (Lead) یا مشتری تبدیل کرده اید.
  • نرخ رها کردن سبد خرید (Cart Abandonment Rate): نشان می دهد که چه تعداد از خریداران کالایی را در سبد خرید خود قرار داده اند اما بدون خرید آن را رها کرده اند. همه فروشگاه ها با رها شدن سبد خرید مواجه هستند، اما اگر این KPI ضعیف باشد، شرح محصولات و فرآیند پرداخت شما ممکن است به کمی کار نیاز داشته باشد.
  • نرخ بازگشت (Return Rate): برجسته می کند که چه تعداد محصول در حال بازگشت هستند. اگر این تعداد زیاد باشد، ممکن است به این معنی باشد که شرح محصولات یا تصاویر شما به طور دقیق محصولات شما را نشان نمی دهند.
  • درخواست های پشتیبانی (Support Inquiries): اگر از طریق ایمیل یا ویژگی چت زنده سوالات زیادی در مورد یک محصول دریافت می کنید، ممکن است به این معنی باشد که شرح محصول واضح نیست.
  • رتبه بندی جستجوی ارگانیک موتورهای جستجو (Organic Search Engine Rankings): با میزان ترافیک ورودی به وب سایت شما ارتباط مستقیم دارد. شرح های خوب محصول می تواند به نمایش محصولات شما در نتایج موتورهای جستجو کمک کند و در نتیجه منجر به بازدیدکنندگان و فروش بیشتر شود.

هنگامی که KPI هایی را که می خواهید زیر نظر داشته باشید را انتخاب کردید، اجرای برخی آزمایشات را در نظر بگیرید تا ببینید آیا می توانید شرح محصولات خود را بهینه سازی کنید. یک نوع محبوب از آزمایشی که برای تکرار شرح محصولات استفاده می شود، “آزمایش A/B” است. این شامل ایجاد یک نسخه جدید از شرح محصول شما و ارائه آن به زیرمجموعه ای از مخاطبان شما است تا به شما امکان دهد عملکرد هر نسخه را به صورت real-time مقایسه کنید.

شما می توانید چندین آزمایش A/B را اجرا کنید تا شرح محصولات خود را تنظیم کنید تا زمانی که آنها برای KPI های شما به طور کامل بهینه شوند. برای اجرای تست روی فروشگاه  خود می توانید از برنامه ای مانند OptiMonk استفاده کنید.

نکاتی مهم برای شرح محصول

برای توسعه اطلاعات منحصر به فرد و مرتبطی که می توانید در شرح محصول به کار ببرید، به این سوالات برای هر یک از محصولات خود پاسخ دهید:

مشتری ایده آل برای این محصول چه کسی است؟ دانستن اینکه محصول شما برای چه کسی است، اساس نوشتن یک شرح خوب است.

ویژگی های اساسی محصولات چیست؟ ابعاد، مواد، عملکردها، دستورالعمل های مراقبت و سایر جزئیات واقعی در مورد محصول را جمع آوری کنید.

از این محصول چه زمانی باید استفاده شود؟ موارد استفاده مورد نظر برای محصول خود را لیست کنید. سناریوهای ایده آل را برای زمانی که مشتری باید از محصول شما استفاده کند برجسته کنید.

چه چیزی این محصول را خاص می کند؟ به مزایای منحصر به فرد محصول خود و اینکه چرا از محصولات مشابه رقبا بهتر است فکر کنید.

پیش نویس شرح محصول

پیش نویس شرح محصول

بعد از اینکه اطلاعات محصول خود را در یک سند جمع آوری کردید، از الگوی زیر برای نوشتن پیش‌نویس شرح محصول خود استفاده کنید:

  • عنوانی جذاب برای محصول بنویسید: متن خود را کوتاه و ساده نگه دارید و در عین حال استفاده یا مزیت محصول را به مخاطب منتقل کنید. به عنوان مثال، اگر یک تیشرت یوگای طرح دار می فروشید، می توانید آن را “تیشرت استودیو فلک” بنامید.

  • یک پاراگراف کوتاه بنویسید: اطلاعات محصول خود را به یک شرح سرگرم کننده تبدیل کنید که داستانی واضح را روایت کند. به عنوان مثال، می توانید صحنه ای را توصیف کنید که محصول شما در آن استفاده می شود.

  • فهرستی با علائم نقطه ایجاد کنید: بخشی را اضافه کنید که ویژگی ها و مواد محصول را شرح می دهد.

  • از اثبات اجتماعی استفاده کنید: از یک اپلیکیشن بررسی محصول برای جمع آوری نظرات مشتریان در صفحه محصول خود استفاده کنید و هر بازخورد مشتری موجود در موتورهای جستجو یا پلتفرم های رسانه های اجتماعی را ادغام کنید.

 

سخن آخر:

شرح محصولات همیشه ارزش صرف وقت را دارد!

نوشتن شرح محصول برای فروشگاه آنلاین شما، صرفا لیست کردن ویژگی ها نیست. این فرصتی است برای برقراری ارتباط با مشتریان هدف و نشان دادن اینکه چگونه یک محصول با زندگی آنها سازگار است. صرف زمان برای به اشتراک گذاشتن اشتیاق خود در مورد داستان پشت محصول، فرآیند طراحی و جزئیات متفکرانه، ثابت می کند که شما از محصولات فروشگاه خود هیجان زده هستید و این باعث می شود که به احتمال زیاد، مشتریان شما نیز هیجان زده شوند.

با شرکت در دوره های آکادمی تخصصی فروش، فروشت رو چند برابر کن

مجله آکادمی تخصصی فروش

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید