خودآگاهی و پویایی تیمی با (MBTI)

خودآگاهی و پویایی تیمی با (MBTI)

معرفی:MBTI چیست؟

من کی هستم؟

شاخص نوع مایرز-بریگز (MBTI) چیزی بیش از یک ابزار روانشناختی است. این دریچه ای است که از طریق آن افراد بی شماری در سراسر جهان به دنبال درک بهتر خود و دیگران بوده اند. MBTI که برگرفته از نظریه های پیچیده کارل یونگ است و توسط کاترین بریگز و دخترش، ایزابل بریگز مایرز، اصلاح شده است، قصد دارد افراد را به یکی از شانزده تیپ شخصیتی طبقه بندی کند. هر نوع ترجیحات منحصر به فردی را در نحوه درک مردم از جهان و تصمیم گیری منعکس می کند. این مقاله عمیقاً به ریشه‌ها، چارچوب، کاربردها و بحث‌های ظریف پیرامون MBTI می‌پردازد و دیدگاهی جامع از تأثیر و محدودیت‌های آن ارائه می‌دهد.

 

 

ریشه ها و پیدایش:

کار پیشگام کارل یونگ

در قلب MBTI نظریه پیشگام کارل یونگ در مورد انواع روانشناختی است که در دهه 1920 معرفی شد. یونگ این نظریه را مطرح کرد که تفاوت در رفتار ناشی از تمایل ذاتی افراد به استفاده از ذهن خود به روش های مختلف است. او دو دوگانگی اصلی را شناسایی کرد: انواع نگرش (برونگرایی در مقابل درونگرایی) و کارکردها (تفکر، احساس، احساس، شهود). با این حال، کار یونگ عمدتاً نظری و پیچیده بود و بیشتر مخاطبان حرفه ای در زمینه روانشناسی تحلیلی را هدف قرار می داد.

 

مشارکت های کاترین بریگز و ایزابل بریگز مایرز

کاترین بریگز و ایزابل بریگز مایرز

کاترین بریگز و ایزابل بریگز مایرز را وارد کنید، دو مادر و دختری که انگیزه آنها یک دیدگاه مشترک است تا نظریه‌های یونگ را برای مخاطبان گسترده‌تری در دسترس قرار دهند. آنها دوگانگی های یونگ را گسترش دادند و بعد قضاوت/درک را اضافه کردند و MBTI را در اواسط قرن بیستم توسعه دادند. کار آنها انقلابی بود و نظریه روانشناسی انتزاعی را به ابزاری عملی برای درک تفاوت های شخصیتی تبدیل کرد. اعتقاد آنها بر این بود که درک این تفاوت‌ها می‌تواند به روابط هماهنگ‌تر منجر شود و به افراد کمک کند مشاغلی را پیدا کنند که با تیپ‌های شخصیتی آنها مطابقت دارد.

 

اهمیت و مزایای استفاده از MBTI :

اهمیت و مزایای استفاده از MBTI :

ابزار MBTI توسعه شخصی، پویایی تیم، رهبری و برنامه ریزی شغلی را در بر می گیرد. برای تسهیل درک و ارتباط در تیم ها استفاده می شود و به اعضا کمک می کند دیدگاه ها و سبک های کاری متنوع را درک کنند. در مشاوره شغلی، می‌تواند افراد را به سمت نقش‌هایی هدایت کند که به طور طبیعی ممکن است برتر باشند. فراتر از محل کار، به عنوان ابزاری برای بینش شخصی عمل می کند و به افراد کمک می کند تا واکنش ها، ترجیحات و تعاملات خود را با دیگران درک کنند.

همچنین نتایج این تست می تواند به عنوان ابزاری کاربردی برای سایر مشاغل مشابه به کار گرفته شود مثل :

  • مشاوران تحصیلی
  • متخصصان منابع انسانی
  • روانشناسان و مشاوران خانواده
  • مشاوران ازدواج و زوج درمانی
  • مدیران و رهبران سازمانی
  • دانشجویان و پژوهشگران
  • آموزگاران و مربیان
  • کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار

 

با شرکت در دوره های کپسول فروش با شناخت جدید ترین متد ها در تعاملات خود با مشتری،خودشناسی،و تکنیک های روانشناختی حرفه ای شوید.

 

{چارچوب MBTI}

MBTI چهار بعد اصلی شخصیت را مشخص می کند:

برون گرایی (E) در مقابل درون گرایی (I): این بعد به آن می پردازد که افراد انرژی خود را از کجا می گیرند – از بیرون از درگیر شدن با افراد و فعالیت ها یا در درون از طریق فعالیت های انفرادی و تفکر.

حس (S) در مقابل شهود (N): این اولویت برای جمع‌آوری اطلاعات از طریق تجربه حسی مستقیم در مقابل جستجوی الگوها و احتمالات فراتر از داده‌های فوری را اندازه‌گیری می‌کند.

تفکر (T) در مقابل احساس (F): در اینجا، تمرکز بر ترجیحات تصمیم گیری است، خواه افراد به سمت اصول و حقایق عینی گرایش داشته باشند یا ارزش های شخصی و تأثیر بر دیگران را در اولویت قرار دهند.

قضاوت (J) در مقابل درک (P): این بعد رویکرد فرد به ساختار زندگی را بررسی می کند. این ارجحیت برای برنامه ریزی و سازماندهی را در مقابل دیدگاه انعطاف پذیرتر و سازگارتر قرار می دهد.

این ابعاد ترکیب می شوند تا 16 تیپ شخصیتی منحصر به فرد را تشکیل دهند که هر کدام با مخفف ترجیحات مربوطه خود (مانند INTJ، ESFP) نشان داده می شوند.

 

دسته بندی گروه های شخصیتی در تست MBTI:

تحلیل‌گران(INTP/INTJ/ENTP/ENTJ) 

افرادی که در این دسته قرار می‌گیرند معمولا به فهمیدن، تجزیه و تحلیل و بهبود سیستم‌ها علاقه مند هستند. آنها در جستجوی دانش و شایستگی هستند و دوسدارند بر اساس منطق و استراتژی عمل کنند.

دیپلمات ها:(INFJ/INFP/ENFP/ENFJ)

افراد این گروه معمولا با مسائل بزرگ‌تر مانند بشردوستی، همدلی و ارزش‌های اخلاقی درگیر هستند. آن‌ها به دنبال ایجاد ارتباطات و درکی عمیق از افراد حول خود می باشند و به طور کلی به حفظ هماهنگی و همکاری در گروه‌ها توجه دارند.

محافظه کاران(ISFJ/ESTJ/ISTJ/ESFJ)

این افراد بر سازمان، نظم و وظیفه معطوف اند. آنها  بسیار مسئولیت‌پذیر و به سنت و امنیت معتقد اند. در جامعه، آنها به دنبال ساختار و ثبات می گردند و اغلب در نقش‌های نظارتی و حمایتی عمل می‌کنند.

کاوشگران(ISTP/ISFP/ESTP/ ESFP)

افراد این گروه عمل‌گرا هستند و به دنبال تجربه‌های جدید و هیجان‌انگیز می گردند. آنها در لحظه تمرکز دارند و معمولا در مهارت‌های عملی و تکنیکی توانمند هستند. کاوشگران از آزمایش و اکتشاف لذت می‌برند و بیشتر در محیط‌هایی با انعطاف‌پذیری و واکنش سریع ، خوب عمل می‌کنند.

 

ویژگی های هر تیپ شخصیتی در MBTI:

ویژگی های هر تیپ شخصیتی در MBTI:

  1. تیپ شخصیت INTJ (معمار): کسی که فکر می کنید عجیب است اما ذهن درخشانی دارد.
  2. تیپ شخصیت INTP (منطق گرا): کسی که دوست دارد فقط برای سرگرمی لوازم خانگی را باز کند.
  3. تیپ شخصیت ENTJ (فرمانده): فردی خستگی ناپذیر برای دنبال کردن و رسیدن به اهداف زندگی.
  4. تیپ شخصیت ENTP (مجادله گر): فردی با انگیزه که نگاهش سراسر به جوایز زندگی است.
  5. تیپ شخصیت INFJ (حامی): کسی که برای دیگران کارهای بزرگی خواهد کرد حتی اگر هنوز این را نمی داند.
  6. تیپ شخصیت INFP (تسهیل کننده): فردی با روح آزادگی که در افکار پر احساسش بزرگ می اندیشد.
  7. تیپ شخصیت ENFJ (پیشرو): فردی که بدون در نظر گرفتن عواقب و مشکلات برای هدف خود می ایستد.
  8. تیپ شخصیت ENFP (مبارز): فردی جمع گرا با روحیه آزادگی که استعدادهای خود را هنوز نشناخته است.
  9. تیپ شخصیت ISTJ (بازرس): فردی دقیق و منطقی که همواره در کار و زندگی وقت شناس است.
  10. تیپ شخصیت ISFJ (مدافع ): فردی با استعداد که سعی می کند در سایه حرکت کند.
  11. تیپ شخصیت ESTJ (اجرایی): فردی خوش مشرب که همه نزدیکان و دوستان او را دوست دارند.
  12. تیپ شخصیت ESFJ (سفیر): یکی از محبوب ترین های افراد هر گروه که البته حساس ترین هم می باشد.
  13. تیپ شخصیت ISTP (ماهر): فردی که به جای صحبت کردن به دنبال انجام دادن کارهاست.
  14. تیپ شخصیت ISFP (ماجراجو): فردی هنرمند که همواره ایده های خود را مورد آزمایش قرار می دهد.
  15. تیپ شخصیت ESTP (کارآفرین): فردی با انگیزه و پرتلاش که عاشق هر فرصتی برای درخشیدن است.
  16. تیپ شخصیت ESFP (سرگرم کننده): فردی پرانرژی و با انگیزه که بودن در کنار او کسل کننده نیست.

 

محبوبیت و انتقادات

سادگی و ماهیت کاربر پسند MBTI آن را بسیار محبوب کرده است. مردم اغلب زبان مثبت و بدون قضاوت آن را جذاب می دانند، زیرا بر نقاط قوت و زمینه های بالقوه برای رشد تمرکز می کند. با این حال، این محبوبیت بدون بحث نیست. منتقدان استدلال می کنند که MBTI پیچیدگی شخصیت انسان را به دسته های دوتایی ساده می کند و فاقد اعتبار علمی قوی است. همچنین نگرانی در مورد قابلیت اطمینان آن وجود دارد – اینکه آیا افراد در موقعیت های مختلف نوع یکسانی دارند یا خیر – و پتانسیل آن برای دسته بندی تک تک افراد، محدود کردن رشد و درک شخصی.

 

نتیجه گیری

شاخص نوع مایرز-بریگز، با همه کاربرد و کاربرد گسترده اش، معیار قطعی شخصیت نیست. این نقطه شروعی برای خودشناسی و درک تنوع انسانی است. ارزش واقعی MBTI در پرورش قدردانی از طیف وسیع رفتار انسانی و پتانسیل رشد و توسعه نهفته است. مانند هر ابزار دیگری، قدرت آن در کاربرد آن است و افراد را تشویق می کند تا در مورد ترجیحات خود و نحوه حرکت در جهان فکر کنند. علیرغم انتقادات، MBTI گواهی بر علاقه پایدار به درک مبانی شخصیت و تمایل به ارتباطات معنادار با دیگران است.

 

سایر مقالات مشابه: تست هارتمن و اهمیت آن در بازاریابی

مجله آکادمی تخصصی فروش

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید