روش‌های کوچینگ در تحقق اهداف و رویکردهای موثر

روش‌های کوچینگ در تحقق اهداف و رویکردهای موثر

روش‌های کوچینگ در تحقق اهداف به عنوان یک کوچینگ شخصی، شما می خواهید به مراجعه کننده خود کمک کنید تا به اهداف خود برسند و تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنند. اما چگونه آنها را برای تعیین اهداف واقعی و معنادار راهنمایی می کنید؟ در این مقاله، ما برخی از ابزارهای کوچینگ را بررسی می‌کنیم که می‌توانند به شما در تسهیل این فرآیند و توانمندسازی مراجعه کننده کمک کنند.

روش‌های کوچینگ در تحقق اهداف و رویکردهای موثر به چه اساسی است؟

چارچوب SMART

چارچوب SMART یکی از پرکاربردترین ابزارهای کوچینگ برای تعیین هدف است.  با استفاده از این چارچوب، می توانید به مراجعه کننده خود کمک کنید تا اهداف خود را شفاف کنند، پیشرفت خود را اندازه گیری کنند، موانع را شناسایی کنند، اهداف خود را با ارزش هایشان هماهنگ کنند.پرسیدن سوالاتی مانند “به چه چیزی می خواهید برسید؟” “موفقیت را چگونه می توان ارزیابی کرد؟” “آیا این هدف واقع بینانه و قابل دستیابی است؟” “چرا این هدف برای شما مهم است؟” و “چه زمانی می خواهید به این هدف برسید؟” می تواند به مراجعه کننده شما کمک کند تا از چارچوب SMART به طور موثر استفاده کنند.

مدل GROW

مدل GROW یک ابزار کوچینگ محبوب برای تعیین هدف و برنامه ریزی است. این مدل به مراجعه کننده اجازه می دهد تا وضعیت فعلی خود را بررسی کنند، راه حل های بالقوه را تولید و ارزیابی کنند و به اقدامات خاص متعهد شوند. هنگام کار با مراجعه کننده، می‌توانید سؤالاتی از قبیل اینکه هدف آن‌ها چیست و چگونه مطمئن هستند که چه زمانی به آن هدف می‌رسند، واقعیت فعلی‌شان چیست و با چه چالش‌هایی روبرو هستند، چه گزینه‌ها و فرصت‌هایی در دسترسشان است را بپرسید.

Wheel of Life

یک ابزار کوچینگ مفید برای ارزیابی جنبه های مختلف زندگی مراجعه کننده است. این نمودار دایره ای، زندگی مراجعه کننده شما را به هشت یا چند دسته تقسیم می کند، مانند سلامت، شغل، روابط، امور مالی و غیره. به مراجعه کننده خود کمک کنید اهداف خود را اولویت بندی کند و برای هر دسته برنامه های عملی ایجاد کند. سوالاتی مانند “چقدر از هر دسته از زندگی خود راضی هستید؟”، “کدام دسته ها برای شما مهم هستند و چرا؟”، “کدام دسته ها نیاز به توجه و تمرکز بیشتری از سوی شما دارند؟”، یا “چه اقداماتی می توانید برای بهبود هر دسته انجام دهید؟” می تواند در این فرآیند مفید باشد.

الگوی برنامه اقدام (Action plan template)

الگوی برنامه اقدام، یک ابزار موثر در کوچینگ است که می تواند به مراجعه کننده شما در ایجاد برنامه های اقدام کمک کند. مراحل، منابع، جدول زمانی و نتایج اهداف آنها را مشخص می کند. سوالاتی از این قبیل بپرسید: اقدامات خاصی که باید انجام دهند تا به هدف خود برسند چیست؟ آنها به چه منابع و پشتیبانی نیاز دارند؟ آنها چگونه نتایج خود را اندازه گیری و ارزیابی خواهند کرد؟