نقش کوچینگ دربهبود تعادل احساسی و روان

نقش کوچینگ دربهبود تعادل احساسی و روان

نقش کوچینگ دربهبود تعادل احساسی و روان – تمرکز این شاخه از کوچینگ (کوچینگ توسعه فردی) بر روی رشد و توسعه فردی بوده و به افراد مختلف کمک می کند که اهداف زندگی شخصی خود را پیدا کرده و برای رسیدن به آن ها تلاش کنند. تفاوت کوچینگ توسعه فردی با متد های دیگر کوچینگ در این است که کوچینگ توسعه فردی روی اهداف شخصی و درونی تمرکز داشته و کمتر به مسائل بیرونی و خارج از فضای شخصی توجه دارد.

نقش کوچینگ دربهبود تعادل احساسی و روان چگونه است؟

 
کوچینگ توسعه فردی یکی از انواع کوچ هاست که به فرد کمک می کند تا برای خود اهداف دست یافتنی را مشخص کرده و نقاط قوت و فرصت های پیش رو را ارزیابی کند و در همان حال سعی می کند تا رابطه خود را با کوچ عمیق تر و اثر بخش تر کند تا بتواند به نتایج دلخواه خود حتی المقدور برسد.
 در این شرایط کوچ هم به درک عمیق تری از فرد، ویژگی ها و نقاط قوت او دست یافته و می تواند بفهمد فرد چه اقداماتی می تواند انجام دهد تا با سرعت بیشتر و سهولت بهتر باعث تحقق اهداف شود. معمولا در کوچینگ توسعه فردی با استفاده از استراتژی های اثبات شده و برنامه های کاملا اختصاصی به افراد کمک می شود. تا به نتایج دلخواه خود برسند.
حضور یک کوچ رشد فردی برای تبدیل شدن رویای شما به واقعیت امری لازم و ضروری می باشد.
بسیاری از افراد موفق مثل ورزشکاران، هنرمندان، کار آفرینان، مدیران اجرایی و حتی سیاستمداران برای پیشرفت در کار و حرفه شان کوچ شخصی دارند.
این افراد آینده نگر و بلند پرواز  خوب می دانند که موفقیت یک مفهوم ثابت و راکد نیست و برای موفقیت باید به این نکته توجه کرد که موفقیت حد و مرزی نداشته و افراد مختلف همیشه این پتانسیل را دارند که موفقیت ها و پیروزی های بیشتری به دست بیاورند.
در مواجهه افراد مختلف با کوچینگ توسعه فردی مهم نیست که این افراد تا چه اندازه موفق بوده اند و یا شاید اصلا ندانند که چگونه باید گامی به سمت جلو و موفقیت بردارند.
کوچینگ توسعه فردی کمک می کند تا زندگی افراد وارد مرحله از پیشرفت و حرکت به سمت جلو شود.
 کوچ شخصی به عنوان یک حامی و راهنما فرد را نسبت به توانایی هایش آگاه کرده و کمک می کند تا او بتواند با اتکا به توانایی های ذاتی خود بدون وقفه راه پیشرفت به سمت اهدافش را ادامه داده و موفقیت های چشم گیری را بدست بیاورد.

کوچینگ توسعه فردی چه کمکی می تواند به شما بکند؟

یکی از مهم ترین مزایای کوچینگ توسعه فردی این است که به شما کمک می کند تا چشم انداز و دیدگاه جدید و متفاوتی نسبت به مشکلاتی که با آنها روبرو هستید، پیدا کنید. علاوه بر دیدگاه و بینش جدید، کوچینگ توسعه فردی به شما کمک می کند تا الگوهای منفی که مانع موفقیتتان می شوند را از میان بردارید.
 
بسیاری از افراد کوچینگ توسعه فردی را راهی برای پر کردن شکاف بین شرایط کنونی و زندگی مطلوب و ایده آلشان می دانند. در ادامه بعضی از نتایج مثبت کار کردن با کوچینگ توسعه فردی را توضیح می دهیم:
 
  1. برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی
  2. حذف ترس ها و اضطراب های طولانی مدت
  3. تقویت خلاقیت
  4. امنیت مالی بیشتر
  5. بهبود مهارت های ارتباطی
  6. رضایت شغلی بیشتر
  7. روابط بهتر و قوی تر با دوستان و خانواده
  8. بهبود تعادل احساسی و روانی
به علاوه، در فرایند کوچینگ توسعه فردی، کوچ کمک می کند تا فرد علایق خودش را بهتر بشناسد و در مسیر حرفه ای و شغلی درستی قدم بردارد.
 
از آنجایی که جلسات کوچینگ به صورت منظم و در طی زمان طولانی برای ماه های متوالی تشکیل می شوند، کوچ می تواند مطمئن شود که آیا مراجعه کنندگانش برای ایجاد تغییرات لازم، برنامه را پیاده می کنند یا خیر.
 
برای بسیاری از مراجعه کننده ها، جوابگویی و مسئولیت پذیری یکی از اصلی ترین مزایای کوچینگ توسعه فردی میباشد.
 

 کوچینگ توسعه فردی برای چه کسانی مناسب است؟

 
بسیاری از افراد به دنبال فردی هستند که آنها را برای ایجاد تغییرات اساسی در زندگیشان راهنمایی و هدایت کند و به همین دلیل به دنبال کوچینگ توسعه فردی هستند. بعضی ها هم فقط به دنبال کسی هستند که به آنها کمک کند تا زندگی شادتر و معنادارتری داشته باشند.
 
اگر نشانه های زیر را در زندگی تجربه می کنید، ممکن است کوچینگ توسعه فردی برای شما مناسب باشد:
 
  1. اغلب بی قرار هستید؛
  2. استرس یا اضطراب زیادی تحمل می کنید؛
  3. نمی توانید عادت های بدتان را کنار بگذارید؛
  4. از زندگی اجتماعی تان راضی نیستید؛
  5. مدام در محیط کارتان احساس نارضایتی دارید؛
  6. احساس می کنید جلوی خلاقیتتان گرفته شده است،
  7. مشکلاتی دارید که نمی توانید آنها را حل کنید،
  8. مشکلات روانشناختی مثل وسواس، اضطراب و … که مانع از رشد و پیشرفت شما در زندگی می شود.
در سال های اخیر کوچینگ توسعه فردی بسیار رواج پیدا کرده است و افراد زیادی مانند کارآفرین ها، مدیران، افراد خلاق در حوزه های هنری و … برای موفقیت در زندگی شخصی و کاری شان به کوچینگ توسعه فردی روی می آورند.