پنج روش علمی برای ترغیب مشتریان به خرید

پنج روش علمی برای ترغیب مشتریان به خرید

مشتری بیشتر یعنی فروش بیشتر و فروش بیشتر هم یعنی سود بیشتر! همان چیزی که هر کسب‌وکاری می‌خواهد تجربه کند. ولی تا وقتی که برنامه‌ای برای جذب مشتری نداشته باشید، داشتن بهترین محصول در خاورمیانه هم به درد شما نخواهد خورد.

با توجه به اینکه امروزه بسیاری از افراد اقدام به راه اندازی فروشگاه آنلاین و کسب و کار اینترنتی کرده‌اند، فرایند فروش دچار کمی پیچیدگی شده است. هنگامی که شما از فنون و مهارت فروشندگی به خوبی بهره‌مند شوید به طور قطع تعداد مشتری‌هایتان افزایش می‌یابد و در کنار آن سود بیشتری نصیبتان خواهد شد. اگر شما نیز صاحب شغلی هستید و می‌خواهید در راستای آن فروشنده حرفه‌ای و موفقی باشید نیاز به کسب اطلاعات و رعایت اصول مهم در زمینه ترغیب مشتری به خرید دارید.

ترفندهای متقاعدسازی مشتریان به خرید

با چند تکنیک که در این بخش معرفی می‌کنیم، می‌توانید خیلی سریع اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و برای خود اعتبار ایجاد کنید.

1.برای تشویق مشتریان به خرید، با او طبیعی برخورد کنید

هنگام مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی، مشتری قصد دارد تا به صورت مستقیم با شما ارتباط برقرار کند. به هیچ وجه از روی یک متن از پیش آماده شده، جواب او را ندهید. اگر مشتری می توانست نیاز خود را با خواندن یک متن برطرف کند، به وب سایت یا صفحه اینستاگرام شما مراجعه می کرد و با شما ارتباط نمی گرفت!

برای اینکه بتوانید تأثیر خوب و مؤثری بر روی مشتری بگذارید، باید با او به زبان خودش گفتگو کنید و تنها از این طریق می توانید او را ترغیب کنید تا کالای شما را خریداری کند. انسان ها دارای خلق های متفاوتی هستند و با هر فرد باید متناسب با روحیات او صحبت کنید. در ارتباط با مشتری احساسات او را درگیر کنید.

2.در ابتدای صحبت با مشتری حال و احوال کنید!

برای ترغیب مشتری به خرید، هنگامی که می خواهید با او گفتگو کنید، بهتر است که ابتدا حال او را بپرسید. همین نکته ساده باعث ایجاد اعتماد در مشتری می شود و مدیریت ارتباط با مشتری را برای شما راحت تر می کند. تحقیقات انجام شده نشان می دهند که درصد فروش برای فروشندگانی که مکالمه خود را با پرسیدن حال و احوال مشتری و یک حرف مثبت شروع می کنند، بالاتر است.

3.دانش و مهارت‌های خود را به مشتری نشان دهید

یکی از تکنیک‌های ترغیب مشتری به خرید که بسیار تأثیرگذار است، نشان دادن مهارت و دانش فردی خودتان است. مسلماً زمانی که مشتری در هنگام خرید متوجه شود که با یک فروشنده ماهر گفت و گو می‌کند، این موضوع باعث می‌شود که مشتری احساس خوشایندی نسبت به خرید محصولات یا استفاده از خدمات آن فروشنده داشته باشد.

بنابراین سعی کنید یک فروشنده ماهر و خوش برخورد باشید و با استفاده از نمایش تخصص و مهارت خود اعتماد مشتری را جلب کنید. در این حالت مشتری به راحتی در هنگام خرید از شما مشاوره می‌گیرد و به حرف‌های شما اعتماد می‌کند. این نکته را هرگز فراموش نکنید که در رعایت این اصول افراط نداشته باشید؛ زیرا افراط در هر زمینه‌ای نتیجه منفی می‌دهد.

4.نیازها را بشناسید

بسیاری از مشتریان زمانی که با فروشنده صحبت می کنند نسبت به نیاز خود آگاهی ندارند. آنها در دسته افراد مردد قرار دارند. در صورتی که به جمع آوری اطلاعات می پردازند.

زمانی که با مشتری صحبت می کنید، ممکن است با نیازهایی کاملا مشخص، نامشخص و همچنین غیرواقعی روبرو شوید. برای اینکه بتوانید ابهامات موجود را برطرف کنید سوالات مختلفی بپرسید.

کسی در این مسیر موفق می شود و لقب پردرآمدترین فروشنده را به خود اختصاص می دهد که سوالات را از قبل به دقت آماده کرده است. بدترین فروشنده را نیز باید شخصی بدانید که هر چه به ذهنش می آید را بیان می کند. یا به طور مداوم به میان حرف طرف مقابل می پرد. این حرکات و اقدامات میتواند به اعتبار فروشنده آسیب های جبران ناپذیری را وارد کند.

5.به اعتراضات پاسخ دهید

تقریبا هیچ فروشی بدون اعتراض همراه نیست. اعتراض ها را باید نشانه ای از علاقه بدانید. هر چقدر که مشتری احتمالی شما سوالات بیشتری درباره محصول بپرسند، احتمال اینکه علاقه کافی برای خرید را پیدا کنند، بسیار زیاد است. تا حد امکان اعتراضات احتمالی را مهم بدانید. و تلاش کنید تا حد امکان پاسخ هایی کاملا منطقی و مستحکم را برای هر کدام از آنها در نظر بگیرید تا وقفه ای در فرآیند فروش ایجاد نشود.

6.مشتریان واقعی را بشناسید

یکی از اولین قوانین موفقیت در فروش، «تخصیص زمان بیشتر به مشتریان احتمالی بهتر » است. هر چند مشتریان احتمالی زیادی برای محصولات وخدمات ممکن است وجود داشته باشد. اما تمامی آنها مناسب کسب و کار شما نیستند. براساس آمار منتشر شده، ۲۰درصد از ۸۰ درصد مشتریان اقدام به خرید محصولات و خدمات می کنند. اصلی ترین کار شما برای افزایش فروش، پیدا کرن آن ۲۰ درصد است.

شاید این مسئله واضح باشد اما همچنان بسیاری از افراد صاحبان کسب و کارها نسبت به مشتریان خود هیچ شناختی ندارند. درواقع آنها از سرمایه لازم برخوردارند و نه تنها پول بلکه زمان لازم را صرف می کنند اما نمیتوانند به نتیجه برسند. زیرا مخاطبان شان را نمی شناسند. در این مسیر می توانید سوالاتی را مطرح کنید تا به شناخت لازم برسید.

7.محصولات خود را با تخفیف به مشتریان ارائه دهید

یکی از راه حل‌های تأثیرگذار در جذب و ترغیب مشتری به خرید محصولات خود، ارائه محصولات به همراه تخفیف است. با استفاده از شناختی که از مشتری دارید می‌توانید به میزان مناسب برای فروش محصولات و خدمات خود تخفیف در نظر داشته باشید.

جهت اجرای تخفیف بر روی محصولاتتان می‌توانید از روش Fomo در مبحث بازاریابی استفاده کنید. در این روش تخفیف‌های ویژه در بازه زمانی مشخص و مناسبت‌های خاصی نظیر تخفیفات بلک فرایدی یا جمعه سیاه، حراج سال نو، حراج تابستانه و… بر روی محصولات خود تخفیف در نظر بگیرید. در این روش مشتری هنگام مقابله با محصولات یا خدمات تخفیف خورده شما احساس می‌کند اگر از شما خرید نکند این فرصت ویژه را از دست می‌دهد.

ترفندهای روانشناسی مؤثر در فروش

از ترفندهای روانشناسی برای ترغیب مشتری به خرید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک فروشنده کاملاً حرفه‌ای و با اعتماد به نفس باشید. به طور نامحسوس در ذهن مشتری این احساس را ایجاد کنید که حرف شما منطقی است و شما بهترین‌ها را برای مشتری می‌خواهید.
  • ترس از به فروش نرفتن محصولاتتان و ضرر کردن نداشته باشید. این امر موجب می‌شود تا مشتری احساس کند شما فقط می‌خواهید جنستان را به فروش برسانید و به فکر خواسته آن‌ها نیستید؛ بنابراین در مشتری این احساس را ایجاد کنید که اگر از شما خرید نکنند ضرری نمی‌کنید.
  • بهتر است در هنگام فروشندگی به طور افراطی از خصوصیات محصولات خود تعریف و تمجید نکنید تا مشتری کلافه نشود. در صورت نیاز و طبق خواسته مشتری خصوصیات و مزایای محصولات خود را شرح دهید.
  • در صورتی که مشتری به شما پاسخ منفی داد به هیچ عنوان مأیوس نشوید. پاسخ منفی از سمت مشتری می‌تواند دلایل زیادی از جمله کم‌کاری‌کردن خودتان به عنوان یک فروشنده در ترغیب مشتری به خرید یا وجود نقص در محصولی که ارائه می‌دهید باشد.
  • از مهم‌ترین نکات روان‌شناسی در فروش محصولات این است که در مشتریان احساس دوستی و قابل اعتماد بودن ایجاد کنید. به طور کلی رفتارتان طوری نباشد که مشتری نتواند به خوبی با شما ارتباط برقرار کند و مشتاق به حرف زدن با شما نباشد.
  • نکته مهم دیگر در خصوص ارتباط با مشتریان این است که هرگز این ارتباط را یک طرفه نکنید. تنها مشتریان نیستند که باید پیگیر کارهای شما باشند. شما به عنوان یک فروشنده می‌توانید آن‌ها را از خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهید باخبر سازید.

برای راه اندازی کسب و کارت نیاز به کوچینگ داری؟ همین الان برای درخواست کوچینگ کلیک کن.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید