کوچینگ و توانمندسازی دانشجویان

کوچینگ و توانمندسازی دانشجویان

کوچینگ و توانمندسازی دانشجویان در زمینه تحصیلی و شغلی. اگر شما به مشکلی بربخورید ، کوچینگ تحصیلی در تمام طول سال در دسترس است تا به شما کمک کند.

کوچینگ و توانمندسازی دانشجویان برای تحصیل چیست؟

کوچینگ تحصیلی این فرصت را برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم می کند که به صورت انفرادی با کوچینگ تحصیلی کار کنند و مهارت های تحصیلی خود را افزایش دهند، اعتماد به نفس خود را بالا ببرند، انگیزه بیشتری پیدا کنند و عملکرد را بهبود بخشند. اگر شما به مشکلی بربخورید ، کوچینگ تحصیلی در تمام طول سال در دسترس است تا به شما کمک کند.

اهداف کوچینگ تحصیلی

  1. موانعی که بر سر راه موفقیت تحصیلی قرار دارند را شناسایی کرده
  2. تقویت مهارت های مطالعه
  3. به شما انگیزه میدهد
  4. برای امتحان ها شما را آماده میکنند و اضطراب شما را کاهش میدهند
  5. مهارت های مدیریت زمان را بهبود میبخشند(یک سیستم مدیریت زمان موثر ایجاد میکنند)
  6. اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای موفقیت شما ایجاد میکند
  7. انضباط شخصی، خودانگیختگی و خودکارآمدی را به شما می آموزد

در طول جلسات چه اتفاقی می افتد؟

هر جلسه بر اساس نیاز شما متفاوت خواهد بود. هدف هر جلسه ارزیابی پیشرفت شما از آخرین قرار ملاقات، تنظیم فهرست جدیدی از اولویت‌ها برای هفته آینده و بحث در مورد منابع موجود است.

چه کسانی می توانند از کوچینگ تحصیلی استفاده کنند؟

این نوع کوچینگ برای دانشجویان و دانش‌آموزانی مناسب است که:
  1. نمی‌دانند چه رشته تحصیلی را در دبستان و دانشگاه انتخاب کنند و چه هدفی داشته باشند،
  2. از درس خواندن لذت نمی‌برند،
  3. همیشه با انبوهی از درس‌های نخوانده مواجه هستند،
  4. ساعت‌ها درس می‌خوانند ولی چیزی یاد نمی‌گیرند و تمرکز ندارند،
  5.  در طول روز وقت کافی برای درست خواندن ندارند.
با مراجعه به کوچ مناسب می‌توانید به بهترین انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌ها برسید و توانایی حل مسائلی مختلفی که در مسیر درس خواندن برایتان اتفاق می‌افتد را به دست آورید.

هر چند وقت یک بار باید با یک کوچ  تحصیلی ملاقات کنید؟

این توسط شما و کوچ در اولین جلسه تعیین می شود. یک جلسه هفتگی اغلب توصیه می شود، اگرچه برخی از دانش آموزان و دانشجویان ترجیح می دهند هر دو هفته یکبار، یک جلسه را برنامه ریزی کنند.

تفاوت کوچینگ تحصیلی با مشاوره تحصیلی

سؤالی که برایتان ممکن است پیش بیاید این است که کوچینگ تحصیلی چه فرقی با مشاوره تحصیلی دارد؟ همان‌طورکه از معنای ترکیبیِ مشاوره تحصیلی  (Educational Counselling) مشخص است، حوزه فعالیت مشاور در خصوص برنامه ریزی درسی دانش‌آموزان و تحصیلات آن‌هاست. مشاور سعی می‌کند تا باتوجه‌به توانایی‌های دانش‌آموز یک برنامه و زمانبدی مشخص تهیه و او را در طی‌کردن مسیر تهیه‌شده کنترل و راهنمایی کند.
همان‌طورکه می‌بینید به‌عنوان مثال کسانی وارد زمینه مشاوره تحصیلی می‌شوند که خودشان رتبه‌های بالای کنکور را کسب کرده‌اند. آن‌ها سعی می‌کنند راه و روشی موفقیت خودشان را برای دیگران تعمیم دهند. حفظ فرد در مسیر برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند به بررسی مشکلات دانش آموزان در خانه و مدرسه نیز تعمیم پیدا کند.
اما کوچینگ تحصیلی فراتر از این رفته و سعی می‌کند با توسعه مفاهیم، سایر عوامل موثر بر زندگی فرد را نیز مشخص کند. مشخص‌شدن دنیای درونی فرد و آرزوهایی که ناخواسته بر مسیر او اثر می‌گذارد، بی‌تردید بر مسیر تحصیلی فرد نیز موثر خواهد بود.
نتیجه جلسات کوچینگ ممکن است تصمیم‌گیری برای استفاده از مشاور تحصیلی باشد. مشاور تحصیلی مانند یک استاد درزمینه خاص تحصیلی در کنار دانش آموز یا دانشجو قرار می‌گیرد و به او راهکار می‌دهد. مشاور تحصیلی برنامه مشخص و اغلب کوتاه مدتی برای بهبود روند تحصیل به دانش آموز و دانشجو می‌دهد.

کوچ مسیر شغلی

کوچ مسیر شغلی به کارجو می گوید چه فرایندها و اقدامات حرفه ای برای موفقیت در شناخت فرصتهای شغلی ، یافتن پروژه های کاری ایجاد روابط حرفه ای لازم است،. او نیازهای جامعه را می شناسد و با توجه به استعداد ومهارت و علاقه و هدف کارجو در یافتن شغل مناسب به او کمک می کند.
هدف کوچینگ مسیر شغلی این نیست که به شما بگوید چکار کنید. هدف این است که از شما حمایت کند تا احساسات خود را درک کنید، اهداف درستی برای خود تعیین کرده و برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

کوچینگ مسیر شغلی برای چه کسانی مفید است؟

از نظر کوچینگ مسیر شغلی شما متخصص زندگی خودتان هستید و می‌توانید بهترین راه را در زندگی شغلی خود انتخاب کنید. حتما لازم نیست که یک شغل تمام وقت داشته باشید تا به سراغ کوچینگ مسیر شغلی بروید. یک کوچ می‌تواند در شرایطی که در ادامه شرح می‌دهیم حامی شما باشد:
  1. اگر از یکی از دانشگاهی فارغ‌التحصیل شده‌اید و به دنبال شغل هستید.
  2. اگر مدت طولانی دوره‌های مختلف را در زمینه‌ای خاص گذرانده‌اید.
  3. اگر وقت خود را پای آموزش یک حرفه گذاشته‌اید.
  4. اگر شغلی را در سر دارید اما نمی‌دانید چطور به آن دست پیدا کنید.
  5. اگر هدفی برای آینده شغلی خود ندارید.
  6. اگر با استعدادها و مهارت‌های خود آشنایی ندارید.
  7. اگر پس از گذراندن دورس مختلف در دانشگاه، در پیدا کردن شغل مناسب احساس سردرگمی می‌کنید.
  8. اگر اعتماد به نفس کافی برای شرکت در مصاحبه‌های کاری را ندارید.
  9. اگر فکر می‌کنید سن، تحصیلات و تجربه موانع مهمی در پیدا کردن شغل مناسب شما هستند.

مزایای استفاده از کوچینگ مسیر شغلی

  1. متمرکزشدن مراجع در تصمیم‌گیری و جهت‌دهی به تصمیمات در جهت هدف؛
  2. افزایش جرات‌مندی مراجعه کننده؛
  3. تسهیل یا ساده‌سازی مسائل و درنتیجه عمل‌گرایی بیشتر؛
  4. افزایش انگیزه شغلی، اعتمادبه‌نفس، آرامش، رهایی از ترس‌ درزمینه شغلی و… .
  5. رفع ابهام و شفاف‌سازی در مسیر شغلی و فردی

کوچینگ چگونه در انتخاب شغل کمک می کند ؟

بطور کلی در فرآیند کوچینگ، با گفتگوی کوچینگی، فرد متوجه معیارهای انتخاب خود می‌شود و به خودآگاهی نسبت به تردیدهایش می رسد و می‌توان گفت محصول کوچینگ، خودآگاهی است .

نتیجه گیری

شما با کمک کوچینگ تحصیلی میتوانید در درساهیتان موفق تر باشید و به رشته تحصیلی مورد علاقه خود برسید. با کمک کوچینگ شغلی شما میتوانید مسیر شغلی آینده خود را انتخاب کنید و در آن شغل موفق و پیروز باشید. چی میتونه از این بهتر باشه.