گوش دادن فعال چیست؟

گوش دادن فعال چیست؟
گوش دادن فعال چیست؟ گوش دادن فعال یکی از مهم ترین مهارت هایی است که می توانید داشته باشید. اینکه چقدر خوب گوش می‌دهید تأثیر عمده‌ای بر اثربخشی شغلی و کیفیت روابط شما با افراد دیگر دارد.تکنیک های گوش دادن فعال عبارتند از:

  • حضور کامل در گفتگو
  • با تماس چشمی، علاقه به گوش دادن صحبت های فرد مقابل نشان دهید.
  • توجه و استفاده از نشانه های غیر کلامی
  • خودداری از قضاوت و نصیحت

در ارتباط، گوش دادن فعال مهم است، زیرا شما را با فردی که صحبت میکند به شیوه ای مثبت درگیر می کند. همچنین باعث می شود که طرف مقابل احساس کند حرف او شنیده میشود و برای او ارزش قائل شده اید. این مهارت پایه و اساس یک مکالمه موفق در هر شرایطی است، چه در محل کار، چه در خانه و چه در موقعیت های اجتماعی.

چند تکنیک گوش دادن فعال چیست؟

کلمه “گوش دادن فعال” به این معنی است که شما در هنگام گوش دادن به صحبت های دیگران، نوعی عمل انجام می دهید. این شامل استفاده از استراتژی ها یا تکنیک های خاص است. در اینجا چند تکنیک گوش دادن فعال برای بررسی وجود دارد که شامل :

  • تمرکز کامل: گوش دادن فعال مستلزم حضور کامل شما در طول کل مکالمه است. این به شما این امکان را می دهد که بر آنچه گفته می شود تمرکز کنید. برای استفاده مؤثر از این تکنیک گوش دادن فعال، تلفن همراه خود را کنار بگذارید، حواس‌پرتی‌ را کنار بگذارید، از خیالبافی خودداری کنید و گفتگوی درونی خود را متوقف کنید. تمرکز خود را روی فردی که صحبت میکند قرار دهید.
  • به نشانه های غیرکلامی توجه کنید: تا 65 درصد از ارتباطات یک فرد غیرکلامی است. توجه به این نشانه های غیرکلامی می تواند چیزهای زیادی در مورد شخص و آنچه می خواهد به شما بگوید کمک کند. به عنوان مثال، اگر آنها خیلی سریع حرف میزنند، این می تواند نشانه ای باشد که آنها عصبی یا مضطرب هستند. اگر آهسته صحبت میکنند، ممکن است خسته باشند یا سعی میکنند خیلی محتاطانه صحبت کنند. در طول گوش دادن فعال، رفتارهای غیرکلامی شما به همان اندازه مهم هستند. برای نشان دادن علاقه به صحبتهای طرف مقابل، از زبان بدن باز استفاده کنید(زبان بدن باز به مخاطب نشان می دهد که ما در آرامش هستیم، نسبت به گفتگو توجه و اشتیاق داریم و خطری از سمت ما او را تهدید نمی کند). این شامل لبخند زدن در حین گوش دادن، خم شدن و تکان دادن سر در قسمت های جالب و کلیدی بحث و… است.
  • تماس چشمی داشته باشید: هنگامی که درگیر گوش دادن فعال هستید، برقراری تماس چشمی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این به طرف مقابل میفهماند که شما حضور دارید و به صحبت های او گوش می دهید. همچنین نشان می دهد که هیچ چیز دیگری در اطرافتان حواس شما را پرت نمی کند.
  • سوالات باز بپرسید:  نمونه‌هایی از سؤالات باز که ممکن است هنگام گوش دادن فعال استفاده کنید عبارتند از: می توانید کمی بیشتر راجب این موضوع به من توضیح دهید؟
    به نظر شما بهترین مسیر چیست؟ و …
  • صبور باشید: صبر یک تکنیک مهم در گوش دادن فعال است زیرا به طرف مقابل این اجازه را می دهد بدون وقفه صحبت کند. تا زمانی که طرف مقابل هنوز صحبت می کند، پاسخی تهیه نکنید. همچنین، موضوع را خیلی ناگهانی تغییر ندهید، زیرا این کار نشان دهنده این است که شما از این گفتگو لذت نمیبرید و خسته شده اید.
  • از قضاوت خودداری کنید: خنثی ماندن و قضاوت نکردن در پاسخ‌هایتان به طرف مقابل این امکان را می‌دهد که با به اشتراک گذاشتن افکار خود احساس راحتی کند. این کار مکالمه را به منطقه ای امن تبدیل می کند.

چرا گوش دادن فعال مهم است؟

ایجاد عادت به گوش دادن فعال می تواند تأثیرات مثبتی در بسیاری از زمینه های مهم زندگی شما داشته باشد. این می تواند بر روابط، کار و تعاملات اجتماعی شما تأثیر بگذارد.

  1. در روابط: گوش دادن فعال به شما کمک می کند تا دیدگاه دیگران را بهتر درک کنید و با همدلی پاسخ دهید. این در انواع روابط سالم مهم است، چه با همسر، والدین، فرزند، همکار یا دوست. توانایی شما در گوش دادن فعال به یکی از اعضای خانواده یا دوستانی که دوران سختی را پشت سر می گذارد، یک مهارت ارتباطی ارزشمند است. این به شما کمک می کند تا زمانی که طرف مقابل واقعاً می خواهد شنیده شود، نظرات و راه حل های بی مورد ارائه نکنید.
  2. در محل کار: گوش دادن فعال در محل کار بسیار مهم است اگر در یک موقعیت نظارتی هستید یا اغلب با همکارانتان تعامل دارید. این به شما کمک می کند مشکلات را درک کنید و برای ایجاد راه حل ها، همکاری کنید. همچنین صبر شما را به نمایش می گذارد، یک دارایی ارزشمند در محل کار.
  3. در شرایط اجتماعی: تکنیک های گوش دادن فعال مانند تأمل کردن، پرسیدن سؤالات باز و تماشای زبان بدن است که به شما کمک می‌کند در هنگام ملاقات با افراد جدید روابط خود را توسعه دهید. افرادی که شنوندگان فعال و همدل هستند در شروع و حفظ مکالمات خوب هستند. گوش دادن فعال به دیگران کمک می کند احساس حمایت عاطفی بیشتری داشته باشند. این می تواند هنگام تعامل با فردی که دارای اضطراب اجتماعی است مفید باشد.