گیمیفیکیشن چیست؟

به زبان ساده، گیمیفیکیشن (Gamification) یعنی:

استفاده از المان‌های بازی در چیزی که به طور ذاتی بازی نیست و ماهیت بازی ندارد. گیمیفیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد تا برای فعالیت‌های روزمره مانند سفارش قهوه یا تماشای فیلم پاداش کسب کنند. از آنجا که شرکت‌ها عناصر بازی را به فعالیت‌های بازاریابی، محصولات مصرفی و کاربردهای آنلاین تبدیل می‌کنند، تعامل و وفاداری مشتری را افزایش می‌دهند.

گیمیفیکیشن اطلاعات زیادی از رفتار مشتری در اختیار کسب و کارها قرار می دهد. این اطلاعات می تواند به کسب و کارها در بهبود شیوه های عملیاتی و شناسایی فرصت های بازاریابی جدید کمک کند.

نمونه هایی از گیمیفیکیشن:

چندین سازمان برجسته وجود دارند که از گیمیفیکیشن برای جذب کاربران استفاده می کنند. در اینجا چند نمونه از کمپین های محبوب آورده شده است.

  • ارتش ایالات متحده: ارتش از گیمیفیکیشن در وب سایت خود به عنوان ابزاری برای استخدام استفاده می کند. کاربران می توانند بازی های آموزشی نظامی را به عنوان راهی برای افزایش علاقه به پیوستن به نیروهای مسلح انجام دهند.
  • آموزش و پرورش: این رویکرد می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا وظایف خود را به خوبی و با لذت بیشتری انجام دهند،با این روش دانش آموزان توجه بیشتری برروی درس های خود دارند. یکی از ایده‌های گیمیفیکیشن در آموزش، تقسیم شدن دانش‌آموزان به چند گروه و رقابت کردن هر گروه با یکدیگر است. وجود امتیاز و لیدربورد و سیستم پاداش، باعث علاقه‌مند شدن بچه‌ها به شرکت در کلاس می‌شود. برای بهبود مراحل مختلف درس نیز استفاده از ترکیب بازی و فناوری‌های تعاملی مانند واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) توصیه می‌شود.
  • بهداشت و سلامت: همه‌ی ما دوست داریم از کارهای سخت اجتناب کنیم. رژیم غذایی درست، رعایت بهداشت و سلامت بدن، مواردی هستند که پایبندی به آن‌ها برای اکثر ما سخت و ناممکن به نظر می‌رسد. در اینجاست که گیمیفیکیشن به کمک می‌آید. به طور معمول، جذاب‌ترین ایده‌های گیمیفیکیشن در همین بخش ظهور می‌کنند.
  • بازاریابی کسب و کار: نمونه‌ی بارز کاربرد گیمیفیکیشن در این حوزه، فروشگاه‌های آنلاین و سیستم‌های سفارش آنلاین غذا و نوشیدنی هستند. برای مثال شما با خرید از فروشگاه های آنلاین امتیازاتی میگیرد و این امتیاز ها جمع آوری میشود و در آخر شما میتوانید یک محصول را به طور رایگان یا با هزینه کمتر خریداری کنید.

مزایای گیمیفیکیشن (Gamification):

  •  افزایش تعامل: گیمیفیکیشن اجازه‌ی کاربردهای عملی بیش‌تری را می‌دهد. برای مثال کاربر به جای مطالعه‌ی ساده درباره یک فعالیت و یا موضوع، در فرآیند یادگیری شرکت می‌کند.
  • رقابت: بسیاری از ما تلاش می‌کنیم که بهترین باشیم. با گیمیفیکیشن، فرد انگیزه دارد که بهتر از رقبای خود عمل کند. این باعث می‌شود که برای رسیدن به نتایج بهینه سخت‌تر کار کند.
  •  پاداش و جایزه : برنامه‌های گیمیفیکیشن می‌توانند جوایز جهانی برای یک کار خوب ارائه دهند. بسیاری از مردم تمایل دارند که چیزی برنده شوند، حتی اگر چیزی به ظاهر کوچک مانند یک فنجان قهوه‌ی بدون شیر باشد.
  • افزایش شهرت برند: وقتی مشتریان با محتوای گیمیفیکیشن شده شما تعامل برقرار می کنند، این می تواند تداعی های مثبتی برای برند شما ایجاد کند. ممکن است مردم برند شما را به عنوان برندی سرگرم کننده و خلاق بشناسند و این ممکن است به شما کمک کند تا هم مشتریان را جذب و هم حفظ کنید.
  • افزایش سود: خواه این یک سیستم پاداش باشد که خریدهای متوالی را ترویج می کند یا یک ابزار صنعتی منحصر به فرد، گیمیفیکیشن موفق می تواند به افزایش تعامل با برند شما منجر شود. این می تواند منجر به افزایش سود شود. ممکن است بتوانید برخی از این بودجه را به توسعه محتوای بازی‌سازی‌شده جدید اختصاص دهید تا مشتریان را راضی نگه دارید.

گیمیفیکیشن چگونه کار می کند؟

اگر در نظر دارید از گیمیفیکیشن در کسب و کار خود استفاده کنید، یادگیری بیشتر در مورد نحوه عملکرد این فرآیند می تواند به شما کمک کند، تشخیص دهید که آیا برای کسب و کار شما مناسب است یا خیر. در اینجا چند راه برای کار کردن با گیمیفیکیشن آورده شده است:

  1. رقابت دوستانه: گیمیفیکیشن می تواند رقابت را به شیوه ای سرگرم کننده و مثبت افزایش دهد. از عناصر بازی برای تشویق اعضای تیم یا مشتریان خود استفاده کنید، آنها می توانند با دیگران یا حتی خود رقابت کنند. سرگرمی را با برند خود مرتبط می کنید.
  2. باعث ایجاد انگیزه میشود: گیمیفیکیشن انگیزه های واضحی برای کارهای خاص ایجاد می کند که می تواند به ایجاد انگیزه در برخی افراد کمک کند. به عنوان مثال، شما می توانید یک سیستم پاداش تنظیم کنید، هر فردی که امیتاز بیشتری کسب کرده با آن یک کارت هدیه دهید.
  3. لذت را افزایش می دهد: یکی از اصلی ترین کاربرد گیمیفیکیشن افزایش لذت است. با وارد کردن عناصر بازی به کارهای روزانه، افراد ممکن است سرگرمی بیشتری داشته باشند، که می تواند آنها را به تکرار عمل وادار کند. به عنوان مثال، اگر هنگام طراحی نظرسنجی مشتری، از عناصر بازی استفاده کنید، هر فردی پاسخ دقیق تری به سوالات نظرسنجی دهد به آن یک پاداش خوب میدهید، با این کار فرد ممکن است لذت بیشتری از اینکار ببرد. این می تواند شانس تکمیل نظرسنجی را افزایش دهد. همچنین ممکن است آنها را تشویق کند که در نظرسنجی های آینده شرکت شما شرکت کنند.

معایب گیمیفیکیشن:

در حالی که گیمیفیکیشن مزایای بسیاری را ارائه می دهد، آگاهی از چالش هایی که ممکن است ایجاد کند می تواند به شما کمک کند در صورت بروز بهتر است آنها را برطرف کنید. در اینجا دو اشکال بالقوه برای اجرای گیمیفیکیشن وجود دارد:

  • چالش های طراحی: همه کارمندان یا مصرف کنندگان به عناصر گیمیفیکیشن یکسان پاسخ نمی دهند. تعامل به هدف مورد نظر شما، زمینه ای که در آن گیمیفیکیشن را اجرا می کنید و کیفیت محصول نهایی بستگی دارد. در حالی که یک بازی خوب طراحی شده می تواند منجر به بهره وری و سود شود، در حالی که یک بازی ضعیف می تواند منجر به عدم مشارکت شود.
  • مسائل اخلاقی: اگر یک شرکت از گیمیفیکیشن برای مقاصد تجاری استفاده می کند، مهم است که به ماهیت اعتیادآور بازی توجه داشته باشید. در حالی که اگر کاربر آنقدر روی یک سرویس گیمیفیکیشن شده سرمایه گذاری کند که یک محصول را به تکرار خریداری کند، یک شرکت از نظر مالی سود می برد،اما کاربر ممکن است این موضوع را سوءاستفاده کننده تلقی کند.

بهترین روش ها برای اجرای گیمیفیکیشن:

در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید برای کمک به پیاده سازی گیمیفیکیشن از آنها استفاده کنید:

  1. محتوای خود را ارزیابی کنید
  2. یک استراتژی بلند مدت توسعه دهید
  3. داده ها را بررسی کنید
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید