اصول بازاریابی نسل Z

اصول بازاریابی نسل Z

مقدمه:

نسل زد، به زودی به محوری‌ترین نسل برای آینده خرده‌فروشی تبدیل خواهد شد و بسیاری از آنها تا سال 2026 قدرت خرج عظیمی خواهند داشت

بازاریابی با همه متغیر های اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژی حرکت کرده است و تغییرات زیادی در طول زمان داشته است. تکنیک‌ها و روش ها همیشه متناسب زمانه خود بوده‌اند تا اهداف فروش کسب‌وکارها محقق شود؛ اما آنچه بیش از همه متعیر ها روی روش های بازاریابی تأثیر گذاشته است، تفاوت‌های نسلی است!

درنتیجه اگر فکر می‌کنید که می‌توانید همان روش های قدیمی بازاریابی را برای نسل Z هم به کار ببرید ، تجدید نظر کنید!

باوجود موج اول نسل Z که در حال فارغ‌التحصیلی و ورود به بازار کار هستند، تعداد بیشتری از برندها روی این نسل به‌عنوان مشتری تمرکز کرده‌اند؛ اما بازاریاب‌های سنتی به‌زودی به بمبست می خورند، برای اینکه نسل زد برخلاف همه نسل‌های گذشته ، حتی از هزاره‌ای‌ها هم خاص‌تر است!

شناخت نسل Z

برای تعامل موثر با Gen Z، تشخیص آنچه آنها را از نسل هزاره متمایز می‌کند، بسیار مهم است. برخلاف نسل هزاره که شاهد ظهور عصر دیجیتال بود، Gen Z دنیایی را بدون تلفن‌های هوشمند، رسانه‌های اجتماعی یا دسترسی فوری به اطلاعات تجربه نکرده است. این تربیت، انتظاراتی را برای ارتباط سریع، اصالت و نوآوری دیجیتال ایجاد کرده است. علاوه بر این، Gen Z با تعهد به تنوع، برابری و مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی شناخته می‌شود که بر رفتار مصرف‌کننده و انتظارات آنها از برندها تأثیر می‌گذارد.

نسل z یا iGeneration شامل افرادی می‌شود که در انتهای دهه ۹۰ میلادی یا ۷۰ خورشیدی به دنیا آمده‌اند و آن‌ها را به عنوان دهه هشتادی ها می‌شناسیم؛ البته تاریخ دقیق و رسمی وجود ندارد اما شروع این نسل سال ۱۹۹۷ یا ۱۳۷۵ است. در حال حاضر، اکثریت نسل زد احتمالاً نوجوان و کودک هستند؛ اما موج اول در حال فارغ‌التحصیلی از دانشگاه و یا دبیرستان است که یعنی در آستانه ورود به بازار کار هستند.

تحول بازاریابی برای نسل دیجیتال

استراتژی‌های بازاریابی که با نسل هزاره همخوانی داشت، اغلب برای Gen Z تأثیر کمتری دارند و نیاز به تطبیق را نشان می‌دهند. رسانه‌های تبلیغاتی سنتی و محتوای طولانی با ترجیح Gen Z برای تعاملات سریع، جذاب و بصری مطابقت ندارند. این تغییر مستلزم نگاهی تازه به کانال‌های بازاریابی، پیام‌رسانی و فرمت‌های محتوا با تأکید قوی بر پلتفرم‌هایی است که بر چشم‌انداز دیجیتال Gen Z حاکم هستند.

اهمیت نسل Z

نفوذ و قدرت مالی Gen Z برای بازاریابان بیش از حد چشم‌پوشی است. تنها به طور مثال با 143 میلیارد دلار قدرت خرید مستقیم در ایالات متحده، تأثیر اقتصادی آنها بسیار قابل توجه است. فراتر از هزینه‌های خودشان، Gen Z بر تصمیمات خرید خانواده و همسالان خود تأثیر می‌گذارد و نفوذ خود را در بازار تقویت می‌کند. درگیر کردن Gen Z صرفاً به معنای استفاده از قدرت خرید فعلی آنها نیست؛ بلکه در مورد ایجاد وفاداری با بخش مصرف‌کننده‌ای است که برای سال‌های آینده روندهای بازار را شکل می‌دهد.

آمار ها چه می گویند؟

آمار ها چه می گویند؟

ظاهراً  نسل زد در مقایسه با نسل هزاره، در حدود 8 ثانیه فاصله توجه دارد.
در واقع، نسل زد دارای یک فیلتر پیچیده‌ی 8 ثانیه‌ای است که از رشد با حجم عظیم اطلاعات به دست آمده است.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی و نسل زد چگونه است؟

  1. نسل زد، از هر کانال رسانه اجتماعی، به صورت متفاوت استفاده می‌کند
  2. آنها از اینستاگرام برای نمایش زندگی زندگی ایده‌آل و آرمانی خود استفاده می کنند.
  3. نسل زد، از اسنپ چت برای به اشتراک گذاشتن زندگی روزمره خود استفاده می‌کند.
  4. نسل زد، از توییتر برای دریافت اخبار استفاده می‌کند.
  5. نسل زد، از فیس بوک برای اطلاعات استفاده می‌نند.

ایمیل و رفتار نسل زد

  1. 58٪ افراد نسل زد، ایمیل خود را چندین بار در روز چک می کنند.
  2. 60٪ از افراد نسل (z) زد، ایمیل‌ها را برای محتوای مرتبط باز می‌کنند.
  3. 36.1٪ از افراد نسل زد، ایمیل‌ها را به دلیل موضوع شخصی‌سازی شده باز می‌کنند.
  4. 35.1٪ از افراد نسل زد، ایمیل‌ها را به دلیل گرافیک، تصاویر یا نام تجاری باز می‌کنند.
  5. 23 درصد از افراد نسل زد، حداقل یک بار در روز ایمیل خود را چک می‌کنند.
  6. 12.1٪ از افراد نسل زد، ایمیل خود را چند بار در هفته چک می‌کنند.
  7. 5.2٪ از افراد نسل زد، فقط یک بار در هفته ایمیل خود را چک می‌کنند.
  8. 0.98٪ از افراد نسل زد، هرگز ایمیل خود را چک نمی‌کنند.
  9. 8٪ از افراد نسل زد، ایمیل‌ها را برای فروش یا پیشنهادات باز می‌کنند.

محتوا و رفتار نسل زد

  1. 82.3٪  خواهان تبلیغات و تخفیف‌های ویژه هستند.
  2. 44.3٪ محتوای مرتبط با توصیه‌های محصول را می‌خواهند.
  3. 26.6٪ خواهان محتوای به روز رسانی شرکت هستند.
  4. 20.3 درصد خواهان محتوای پیوند به وبلاگ‌ها یا منابع هستند.

استراتژی برای تعامل با نسل Z

استراتژی برای تعامل با نسل Z

برای برقراری ارتباط مؤثر با Gen Z، رویکردی ظریف [با جزئیات دقیق] مورد نیاز است. در اینجا استراتژی‌های جامع برای بررسی وجود دارد:

  • همکاری با میکرواینفلوئنسرها:

Gen Z بر اصالت و ارتباط تأکید زیادی دارد و به احتمال زیاد به میکرواینفلوئنسرها نسبت به افراد مشهور سنتی بیشتر اعتماد کرده! و با آنها تعامل برقرار می‌کند. این افراد تأثیرگذار که اغلب به عنوان افرادی واقعی‌تر در نظر گرفته می‌شوند، می‌توانند به طور قابل توجهی بر تصمیمات خرید Gen Z تأثیر بگذارند.

بیشتر بدانیم: همه چیز راجع به اینفلوئنسر

  • پذیرش محتوای ویدیویی کوتاه:

محبوبیت پلتفرم‌هایی مانند تیک تاک در بین Gen Z بر ترجیح آنها برای محتوای ویدیویی کوتاه و جذاب تأکید می‌کند. برندهایی که این فرمت محتوا را mastered [تسلط پیدا کرده‌اند] کنند، شانس بیشتری برای جلب توجه کوتاه‌مدت Gen Z دارند.

  • محتوا با چاشنی طنز

محتوای اجتماعی با محوریت طنز و میم (Meme) در میان جمعیت جوان بسیار محبوب است. اکثریت نسل زد، می‌خواهند از برندهایی حمایت کنند که آن‌ها را «سرگرم‌کننده» و «باحال» می‌دانند

  • ترویج محتوای ساخته‌شده توسط کاربر:

محتوای ساخته‌شده توسط کاربر نه تنها اصالت را تقویت می‌کند، بلکه حس جامعه و تعلق را نیز تقویت می‌کند. تشویق Gen Z به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با برند از طریق مسابقات یا چالش‌های رسانه‌های اجتماعی می‌تواند تعامل و وفاداری را افزایش دهد.

  • تعهد به مسئولیت اجتماعی:

نسل Z به شدت از مسائل جهانی آگاه است و به برندهایی که در قبال مسائل اجتماعی و زیست محیطی موضع‌گیری می‌کنند، ارزش قائل است. نشان دادن تعهد یک برند به این مسائل می‌تواند با مصرف‌کنندگان نسل Z عمیقا طنین‌انداز شود و آن را در یک بازار رقابتی متمایز کند.

  •  تجربیات تعاملی نوآورانه:

بهره‌گیری از فناوری‌هایی مانند واقعیت افزوده (AR) و بازی‌های تعاملی می‌تواند تجربیات فراگیری را ارائه دهد که برای نسل Z جذاب باشد. این رویکردهای نوآورانه، روش‌های جدیدی را برای تعامل مصرف‌کنندگان با برندها و محصولات ارائه می‌دهد، تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد و ارتباطات عمیق‌تری را ایجاد می‌کند.

  • تعامل به صورت تگ:

تگ‌کردن و هشتگ‌گذاری،  نقش مهمی در بازاریابی برای اعضای نسل زد دارد. به عنوان مثال:
تشویق فالوورها به اشتراک‌گذاری محتوای تولید شده توسط کاربر (مانند عکس های مشتری) همراه با هشتگ مشتریان را قادر می سازد تا خود را در مکان فیزیکی یک برند برچسب گذاری کنند.
از مشتریان بخواهید که دوستان و خانواده خود را تگ کنند تا دنبال کنندگان بالقوه جدید را به فید اجتماعی یک برند دعوت کنند.
برندهایی با موقعیت فیزیکی می‌توانند از تمایل نسل (z) زد، برای دیده شدن استفاده کنند. حتی چیزی به سادگی درخواست تگ کردن، برای تشویق پاسخ معنادار مخاطبان جوان کافی است.

 

استفاده از ترس از دست دادن (FOMO)

استفاده از ترس از دست دادن (FOMO)

ترس از دست دادن (FOMO) احساسی رایج در بین نسل Z است که با اتصال مداوم آنها به محتوای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی تشدید می‌شود. در حالی که FOMO می‌تواند یک ابزار بازاریابی قدرتمند باشد، استفاده اخلاقی از آن ضروری است و اطمینان حاصل شود که استراتژی‌ها از آسیب‌پذیری‌ها سوءاستفاده نکرده و به نتایج منفی برای سلامت روان منجر نشوند. استفاده موثر از FOMO در بازاریابی شامل ایجاد کمپین‌هایی است که بر مشارکت، جامعه و تجربیات مثبت تأکید دارد و بدون فشار بیش از حد، تعامل را تشویق می‌کند.

 

تدوین یک استراتژی بازاریابی آینده‌نگر

با گسترش نفوذ نسل Z، درک و تطبیق با ترجیحات آنها نه تنها سودمند بلکه برای برندهایی که می‌خواهند در عصر دیجیتال موفق شوند، ضروری است. کلید جذب نسل Z در اصالت، محتوای نوآورانه با چاشنی طنز و تعهد واقعی به مسئولیت اجتماعی نهفته است. با گنجاندن این عناصر در استراتژی‌های بازاریابی، برندها می‌توانند روابط معنادار و بادوام با این نسل محوری ایجاد کنند و خود را برای موفقیت در یک بازار به طور فزاینده دیجیتالی آماده سازند.

 

با شرکت در دوره های آکادمی تخصصی فروش، فروشت رو چند برابر کن

مجله آکادمی تخصصی فروش

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید