اصول تبلیغ نویسی

اصول تبلیغ نویسی

اصول تبلیغ نویسی چیست؟

فعالیت های تبلیغاتی تابع چند اصل هستند که شامل:

  1. حقیقت
  2. شفافیت
  3. ابتکار
  4. اثربخشی
  5. سودآوری
  6. خواندن و درک یک تبلیغ ساده
  7. ثبات
  8. مدت زمان تبلیغات
  9. نتیجه گیری از تبلیغ
  10. استفاده از جملات رایج میان مردم
  11. بر اساس خواسته مخاطب
  12. انتخاب تیتر مناسب

بر این اساس، تبلیغات غیرواقعی و نامشخص، تبلیغات گمراه کننده محسوب می شود.

تبلیغ‌کنندگان و بازاریاب‌ها زمان و هزینه زیادی را صرف ایجاد تبلیغاتی می‌کنند که مخاطبان هدف خود را متقاعد کنند تا محصول یا خدمات آن‌ها را بخرند.تبلیغات نوعی ارتباط است که برای ترغیب مصرف کنندگان به خرید محصول یا خدمات استفاده می شود.

  1. حقیقت به عنوان یک اصل تبلیغاتی: پیام های تبلیغاتی از نظر قانونی و اخلاقی نباید حاوی دروغ یا فریب باشند. در این زمینه، حتی پنهان کردن اطلاعات مهم نیز گمراه کننده تلقی می شود.بنابراین، تبلیغ‌کنندگان باید بدانند که این نه تنها یک اصل است، بلکه یک چارچوب قانونی است.کاملا مسلم است که ما تبلیغ می‌کنیم تا محصولمان را به فروش برسانیم؛ این را هرکسی می‌داند. پس صداقت و صمیمیت را فدای تبلیغات کلیشه‌ای نکنید. طوری‌ که شاید لازم شود به‌جای اثبات اینکه «ما خیلی خوب و عالی هستیم، پس از ما خرید کنید» از محصول یا خدماتتان نقد کنید. در عوض اعتماد مخاطب را به‌ دست خواهید آورد.
  2. اصل شفافیت: اصل شفافیت تبلیغاتی، ارتباط نزدیکی با حقیقت دارد. تحت هیچ شرایطی نباید گمراه کننده یا آنقدر نامشخص باشند که عواقب منفی برای مشتری بالقوه ایجاد کنند.
  3. ابتکار: تبلیغات باید منحصر به فرد باشد. این نه تنها به دلایل اثربخشی آن است، بلکه به دلایل قانونی نیز میباشد.راه های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها برای منحصر به فرد کردن تبلیغات خود استفاده کنید. مطمئن شوید که مال شما منحصر به فرد است. گروه های هدف خیلی سریع تشخیص می دهند که قسمت هایی از یک تبلیغ کپی یا تقلید شده است.
  4. اصل اثربخشی: تبلیغ کنندگان باید همیشه از اثربخشی یک کمپین آگاه باشند. امروزه کارایی تبلیغات را می توان به راحتی سنجید. با این حال، اهداف باید از قبل تعریف شده باشند.
  5. اصل تبلیغات سودآوری: در ارتباط نزدیک با اثربخشی، تبلیغات باید از اصل کارایی اقتصادی پیروی کند. این بدان معناست که هزینه تبلیغات باید کمتر از درآمد حاصل از آن باشد.
  6. خواندن و درک یک تبلیغ ساده: خواندن و درک یک تبلیغ ساده بسیار ساده تر از تبلیغات پیچیده است. اگر اطلاعات شما در تبلیغات بیش از حد باشد، ممکن است مصرف کنندگان گیج شوند و به سرعت از تبلیغات شما خارج شوند.
  7. ثبات: زمانی که نوبت به یادآوری محصول شما توسط مصرف کنندگان می شود، ثبات کلیدی است. شما باید همیشه سعی کنید از تصاویری ثابت ، عبارات یا شعارهای ثابت و موقعیت ثابت محصول یا برند خود استفاده کنید.
  8. مدت زمان تبلیغات: برای اینکه مصرف کننده تبلیغ شما را به خاطر بسپارد، باید آن را برای مدتی کوتاه اجرا کنید. با این حال، اگر بخواهید تبلیغات خود را برای مدت طولانی ادامه دهید، کمی برای مصرف کنندگان کسل کننده است .
  9. نتیجه گیری از تبلیغ؛ تکلیف مخاطب را از خواندن تبلیغ مشخص کنید: پایان باز، فقط برای دیدن فیلم‌های سینمایی جذاب است. پیامتان را جمع‌بندی کنید. با دعوت‌به اقدام، کاری کنید که هیچ نقطه ابهامی در ذهن مخاطب باقی نگذارید. نتیجه‌گیری باعث میشود تکلیف مشتری مشخص شود.
  10. هوشمندانه و بدون کلیشه؛ استفاده از جملات رایج میان مردم : اغراق در ویژگی‌های مثبت محصول، مانند جادادن وسایل بزرگ در یک کمد کوچک است. به زبان ساده با مخاطب صحبت کنید. برای این کار می‌توانید از برخی حرف‌های تکراری رایج در میان مردم استفاده کنید.
  11. بر اساس خواسته مخاطب: حین نوشتن تبلیغ‌نویسی برای محصول، شاید وسوسه شوید فقط روی ویژگی‌های مثبت یا کارایی محصول و خدمتتتان را تمرکز کنید. اما این قضیه چیزی نیست که در نگاه اول کاربر دنبال آن باشد. به این فکر کنید که چه مشکلی از او می‌توانید حل کنید. نقطه درد را شناسایی کنید، دست روی آن بگذارید تا احساس کاربر زنده شود؛ سپس روش درمانش را بگویید.
  12. انتخاب تیتر مناسب برای پیام تبلیغ نویسی: اصلی‌ترین نکته تبلیغ‌نویسی در نگاه اول
    میانگین توجه انسان در فضای دیجیتال حدودا ۸ ثانیه است. یعنی فقط چند ثانیه فرصت دارید تا توسط مخاطب دیده شده یا کنار گذاشته شوید. احتمالا در پیامک تبلیغاتی دیده باشید که یک تیتر خوب می‌تواند توجه‌تان را جلب کند تا مابقی پیامک را نیز بخوانید. تیتر شروع پیام باید طوری باشد که از همان نگاه اول، توجه مخاطب را جلب کند.

تبلیغات سنتی در مقابل تبلیغات مدرن:

بازاریابی سنتی بر محصولی که فروخته می شود تمرکز دارد که منجر به گفتگوی یک طرفه از شرکت با مشتری می شود. در تبلیغات سنتی یک محصول از طریق کانال های رسانه های سنتی مانند چاپ، رادیو و تلویزیون منتقل می شود.

در بازاریابی مدرن، امکان برقراری ارتباط با مشتریان در پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند توییتر، فیس بوک ، اینستاگرام و… وجود دارد. به این ترتیب می توان از طریق مکالمات آنلاین با مشتریان ارتباط برقرار کرد. یک بازاریاب مدرن در یک گفتگوی دو طرفه با مشتریان خود شرکت می کند و به آنچه که آنها می گویند گوش می دهد.

پنج مرحله کلیدی کمپین های تبلیغاتی موفق:

تبلیغات هنری است که در طول سالیان متمادی تکامل یافته است. در انواع مختلفی تبلیغات در  رسانه هایی مانند رادیو، تلویزیون و غیره وجود داشته است. اما به مرور زمان پیچیده تر شده است.

مراحل کلیدی کمپین های تبلیغاتی موفق:

  1. مخاطب هدف را شناسایی کنید
  2. ایجاد پیامی متناسب با مخاطب
  3. انتخاب رسانه برای کمپین
  4. تهیه بودجه (آزمایشی و بلند مدت)
  5. نظارت و سنجش موفقیت

یک تبلیغ چه زمانی به فروش بالا می رسد؟

یک تبلیغ موفق زمانی به فروش بسیار بالا میرسد که یک ایده‌ خوب پشت آن باشد. ایده‌ خوب چی میتونه باشه؟  وقتی که تبلیغ‌ها همه یک محتوای ثابت داشته باشند، اونموقع دیگه ما فقط یک سری کلیشه در بازار داریم. و این یعنی تبلیغ‌ها هیچ ایده‌ای برای جذب مخاطب ندارند.

و در بازاریابی، موفقیت اتفاق نمیافتد، مگر زمانی که شما کلیشه‌ها رو بشکنید. وقتی که کلیشه‌ها شکسته میشوند، خلاقیت بروز پیدا میکند و این یعنی موفقیت در تبلیغ نویسی برای اینکه کلیشه‌ها رو بشکنید، فقط کافیه خلاف مسیر حرکت همه‌ی تبلیغ‌های دور و برتون حرکت کنید