انتخاب رسانه جهت بازاریابی

انتخاب رسانه جهت بازاریابی

عوامل موثر بر انتخاب رسانه های تبلیغاتی:

هر رسانه تبلیغاتی نقش مهم و جداگانه ای در ارتقای یک کسب و کار، محصولات و خدمات آن دارد. انتخاب رسانه مناسب برای تبلیغات بسیار مهم است، هنگامی که رسانه تبلیغاتی نامناسب انتخاب می شود به طور مستقیم شانس دستیابی به اهداف تبلیغاتی را کاهش می دهد یا پیام اشتباه به بازار هدف ارسال می شود.

برنامه ریزی رسانه چیست؟

برنامه ریزی رسانه، فرآیندی است که طی آن بازاریابان تعیین می کنند که چگونه، چه زمانی و کجا پیام تبلیغاتی را به مخاطبتان خود ارسال کنند. برنامه ریزان رسانه، مخاطبان، کانال ها و تبلیغات را تجزیه و تحلیل می کنند تا کارآمدترین راه برای انتقال پیام به مخاطب مورد نظر را تعیین کنند.

در فضای رقابتی و شلوغ بازاریابی امروزی، برنامه ریزی رسانه ضروری است. بازاریابان باید با پیام مناسب، در زمان مناسب و در کانال مناسب به مشتریان خود خدمات ارائه دهند.برنامه ریزی رسانه اغلب توسط برنامه ریزان رسانه در آژانس های تبلیغاتی انجام می شود. برنامه ریزان رسانه باید درک محکمی از برند سازمان و مخاطبان هدف، بستر رسانه های مختلف و روندهای رسانه ای در حال توسعه داشته باشند.

انتخاب بهترین رسانه تبلیغاتی:

رسانه های تبلیغاتی مانند مطبوعات، رادیو، وب و غیره نقش های متفاوتی نیز دارند و می توانند بر حسب نیازهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند، زیرا هر یک از این رسانه های تبلیغاتی اثربخشی منحصر به فردی دارند. با این حال، انتخاب بهترین رسانه تبلیغاتی به طور کلی به عوامل زیر بستگی دارد:

  1. ماهیت محصول: ماهیت محصول به خودی خود یکی از عوامل مهمی است که انتخاب رسانه های تبلیغاتی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد. محصولات معمولاً دو محصول مصرفی و صنعتی هستند.
  2. ماهیت بازار بالقوه: ماهیت بازار بالقوه همچنین انتخاب رسانه های تبلیغاتی، جمعیت شناسی گروه های مصرف کننده مانند گروه سنی، سطح درآمد، مذهب، وضعیت، سطح سواد و غیره را تعیین می کند. برای مثال: تبلیغات تلویزیونی و فیلم ممکن است برای جوانان مناسب باشد، روزنامه ها و مجلات ممکن است برای افراد تحصیل کرده مناسب باشند، تبلیغات رادیویی ممکن است برای مردم روستایی مناسب باشد.
  3. هدف تبلیغاتی: هدف شرکت و تبلیغات نیز یک عامل فراموش نشدنی است که بر انتخاب رسانه تبلیغاتی تأثیر می گذارد. اهداف تبلیغات ممکن است فقط مردم را در مورد محصول یا خدمات آگاه کند، آنها را ترغیب به خرید کند و… بسته به هدف، انتخاب رسانه های تبلیغاتی متفاوت است، اگر هدف اولیه تبلیغات، برقراری ارتباط یا متقاعد ساختن همه مردم کشور باشد، رسانه های تبلیغاتی همگانی مانند روزنامه، رادیو، تلویزیون ممکن است مؤثر واقع شوند. اگر هدف فقط پوشش بازار محلی باشد، پوسترها و ارتباطات مستقیم ممکن است موثرتر باشند. اگر بازاریابان می خواهند حسن نیت شرکت یا محصول خود را ثابت کنند، رسانه های تبلیغاتی جمعی به ویژه روزنامه ها و مجلات ممکن است مناسب باشند.
  4. در دسترس بودن بودجه: از آنجایی که تبلیغات پرهزینه است، مسلما به مقدار مشخصی بودجه نیاز دارد. اگر شرکت مقدار کافی بودجه طبقه بندی شده را برای تبلیغات داشته باشد، شرکت می تواند هر رسانه یا بیش از یک رسانه را برای تبلیغ محصولات و خدمات خود انتخاب کند. اما اگر شرکتی بودجه محدودی برای تبلیغات دارد و می‌خواهد تبلیغات محصولات خود را ادامه دهد، بهتر است برای شرکت از رسانه‌های ارزان قیمت مانند روزنامه و ارتباط مستقیم و … استفاده کرد.
  5. در دسترس بودن رسانه: به طور کلی، همه رسانه های تبلیغاتی در همه بازارها ممکن است در دسترس نباشند. گاهی اوقات برای یک بازاریاب ممکن است رسانه مورد نظر در بازار موجود نباشد، در چنین شرایطی بازاریاب مجبور است از رسانه ای که در بازار موجود است استفاده کند زیرا چاره دیگری ندارد. اما در بازار، اگر رسانه ها و آژانس های تبلیغاتی متنوعی وجود داشته باشد، بازاریاب می تواند بهترین و مناسب ترین رسانه را که به بهترین وجه متناسب با بودجه و اهداف او باشد، انتخاب کند.
  6. نوع پیام فروش: انتخاب رسانه اغلب بر اساس پیامی است که یک سازمان می خواهد به بازار هدف منتقل کند. اگر تبلیغ‌کننده بخواهد با افراد، با رنگ‌ها یا تصاویر جذاب و پیام‌های کلامی یا غیرکلامی ارتباط برقرار کند، باید از تبلیغات تلویزیونی یا فیلم استفاده کند.
  7. استراتژی توزیع: اگر تبلیغ‌کننده مستقیماً بخواهد با مشتریان ارتباط برقرار کند، ممکن است تبلیغات مستقیم مناسب باشد. اما اگر شرکت بخواهد در هر سطحی از سیستم توزیع مانند عمده فروشان و خرده فروشان ارتباط برقرار کند، تبلیغات باید از طریق کانال های توزیع انجام شود.
  8. میزان پوشش:در هنگام انتخاب رسانه تبلیغاتی، تبلیغ‌کننده باید در نظر داشته باشد که چه میزان مخاطب یا منطقه را می‌خواهد از طریق تبلیغات خود پوشش دهد. اگر بازاریاب بخواهد کل مخاطبان کشور را پوشش دهد، ممکن است رادیو، تلویزیون یا روزنامه های سراسری را انتخاب کند. اگر بازاریاب بخواهد فقط بازار محلی را پوشش دهد، پوستر، ارتباط مستقیم، روزنامه های محلی، مجلات را ممکن است انتخاب کند. بسته به هدف پوشش خود، بازاریاب می تواند رسانه تبلیغاتی را نیز انتخاب کند.
  9. سطح رقابت: سطح رقابت در بازار نیز بر انتخاب رسانه تبلیغاتی مناسب تأثیر می گذارد. اگر بازار رقابت زیادی داشته باشد، بازاریاب باید به سمت تبلیغات گران قیمت برود، بنابراین باید عناصر جذاب، ویژگی‌ها، مزایا و غیره را در تبلیغات خود اضافه کند تا توجه بازار هدف را جلب کند. او باید زمان و هزینه زیادی را برای برنده شدن در رقابت صرف کند. از آنجایی که رقابت در بازار زیاد است، در تبلیغات با بودجه بالا و گران قیمت، بازاریاب می تواند به تعداد کمی از مخاطبان نیز دست یابد، زیرا رقبای دیگری نیز وجود دارند که این مخاطبان را هدف قرار می دهند.

 

 

 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید