تدوین استراتژی بازاریابی

تدوین استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی چیست؟

تدوین استراتژی بازاریابی ،استراتژی بازاریابی و برنامه ریزی پایه و اساس کسب و کار شما را تنظیم می کند. انجام صحیح آن به شما این امکان را می دهد که زمان و بودجه خود را برای برنامه های بازاریابی مناسب و رسیدن به اهداف خود متمرکز کنید. بازاریابی موثر می تواند مزایای زیادی برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد.

چه مالک یک کسب و کار کوچک باشید و چه صاحب کسب و کار بزرگتر، ارائه محصولات و یا خدمات خود، در مقابل مشتریان می تواند چالشی هیجان انگیز باشد. برای اینکه بدانید چگونه می توانید برای بازار هدف خود جذابیت ایجاد کنید، نیاز به طیف گسترده ای از مهارت، دانش و درک چگونگی ایجاد یک استراتژی بازاریابی است، که می تواند نقش مهم و اصلی را ایفا کند.

چرا داشتن یک استراتژی بازاریابی مهم است؟

داشتن یک استراتژی بازاریابی بسیار مهم است، زیرا می تواند به شما کمک کند تا به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید و کسب و کار خود را توسعه دهید. ایجاد یک استراتژی بازاریابی حرفه ای نیز می تواند به شما کمک کند:

  1. کیفیت محصولات یا خدمات خود را بهبود بخشید
  2. مشتریان جدید به دست آورید
  3. فروش مشتریان فعلی
  4. محصولات یا خدمات جدید را توسعه دهید
  5. افزایش سود
  6. حمایت از رشد بلند مدت شرکت
  7. سرنخ و فروش بیشتری ایجاد کنید
  8. آگاهی از برند را افزایش دهید
  9. هزینه تولید خود را در هر واحد کاهش دهید

چرا به تدوین استراتژی بازاریابی نیاز داریم؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا کسب و کار شما به یک استراتژی بازاریابی نیاز دارد. در نهایت، بدون صرف زمان برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی، میزان تاثیرگذاری فعالیت های تبلیغاتی و فروش خود را کاهش می دهید. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد که بسیاری از آنها برای رشد کسب و کار شما بسیار مهم هستند:

  1. به شما کمک می کند به مخاطبان هدف خود برسید (مخاطبان هدف را پیدا کنی): یکی از دلایل اصلی ایجاد یک استراتژی بازاریابی کمک کردن به شما در ارتباط با افراد مناسب است.  درک مخاطبان هدف شما، برای موفقیت کسب و کار حیاتی است. با وجود یک استراتژی بازاریابی، شما نه تنها شناسایی می کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند و از شرکت شما چه می خواهند، بلکه در مورد راه هایی که می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید نیز بینشی به دست می آورید.
  2. این به شما کمک می کند پول خود را در جای مناسب خرج کنید: کانال‌های بازاریابی مختلفی وجود دارد که می‌توانید زمانی که می‌خواهید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید، یکی از آنها را انتخاب کنید. علاوه بر روش‌های سنتی مانند تبلیغات چاپی و تلویزیونی، گزینه‌های بازاریابی دیجیتال مانند رسانه‌های اجتماعی، محتوا و بازاریابی ایمیلی نیز وجود دارد. هنگامی که یک استراتژی بازاریابی ایجاد می کنید، بهتر می توانید درک کنید که در کجا هزینه های بازاریابی خود را برای حداکثر بازده سرمایه گذاری کنید.
  3. بازاریابی شما را ثابت نگه می دارد: وقتی می‌خواهید برند خود را بسازید و به مشتریان جدید دست پیدا کنید، ثبات کلیدی است. پیام‌ها و تصاویر بصری برند شما در هر کانال باید مطابق با هویت کلی شرکت شما باشد. یک استراتژی بازاریابی به ارائه این همسویی کمک می کند و مطمئن می شوید پیامی که ارائه می دهید واضح و سازگار است.
  4. میزان مؤثر بودن تلاش شما: ایجاد یک استراتژی برای بازاریابی خود نیز به شما در تعیین اهداف کمک می کند. هنگامی که این موارد در جای خود قرار گرفتند، می توانید شروع به اندازه گیری میزان مؤثر بودن تلاش های خود کنید. چه برای معیارهایی مانند ROI، تعامل یا نرخ تبدیل، داشتن این بینش می‌تواند به شما در اصلاح و بهبود بازاریابی کمک کند.
  5. به عنوان یک راهنما عمل می کند: وقتی یک استراتژی بازاریابی دارید، یک طرح کلی برای نحوه تعامل با مشتریان دارید. شما شخصیت های خریدار و نقاط ضعف آنها و همچنین نحوه دسترسی موثر به آنها را درک می کنید. این برای هر تیم یا فردی در شرکت شما که می‌خواهد محصول یا خدمات شما را بازاریابی کند مفید است و آنها را در این فرآیند راهنمایی می‌کند.

برنامه بازاریابی در مقابل استراتژی بازاریابی:

هنگامی که در حال تحقیق در مورد چگونگی ایجاد یک استراتژی بازاریابی هستید، احتمالاً با اصطلاح برنامه بازاریابی نیز مواجه خواهید شد. اغلب، این دو اصطلاح به جای هم استفاده می شوند. با این حال، علیرغم ارتباط نزدیک، مفاهیم متفاوتی نیز دارند که باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرند. با ما همراه باشید تا چند نمونه از تفاوت ها را باهم بررسی کنیم:

  1. استراتژی بازاریابی: استراتژی بازاریابی اساساً گسترش استراتژی کلی کسب و کار شما است. این بخش استدلالی است که به تصمیمات بازاریابی آینده شما کمک میکند. استراتژی بازاریابی شما باید بر اساس اهداف فعلی کسب و کار شما باشد. چنین استراتژی باید نقطه فروش منحصر به فرد شرکت شما و نحوه انتقال آن را نیز در نظر بگیرد.یک استراتژی بازاریابی اغلب شامل بخش هایی مانند:1)خلاصه اجرایی
    2)چشم انداز/اهداف شرکت
    3)تحلیل بازار
    4)جزئیات مخاطبان هدف
    5)تحلیل رقبا
    6)برندسازی و پیام رسانی
    7)کانال های بازاریابی مرتبط
  2. برنامه بازاریابی: برنامه بازاریابی شما ابزاری است که از طریق آن استراتژی بازاریابی خود را اجرا خواهید کرد. این یک برنامه عملیاتی است که نحوه اجرای فعالیت تبلیغاتی خود را توضیح می دهد. این شامل حسابداری، مواردی مانند نحوه تبلیغ، تجزیه و تحلیل کمپین های بازاریابی است.یک برنامه بازاریابی اغلب شامل بخش هایی مانند:
    1)طرح محتوا
    2)اهداف کمپین
    3)فعالیت های بازاریابی
    4)مسئولیت ها
    5)بودجه

چگونه یک استراتژی بازاریابی موثر ایجاد کنیم:

واضح است که وقتی نوبت به بازاریابی می رسد، استراتژی و برنامه ریزی ارتباط نزدیکی با هم دارند. توسعه یک استراتژی بازاریابی منجر به ایجاد یک برنامه می شود و هیچ کدام بدون دیگری کامل نیستند. شما باید برند و مشتریان خود را بشناسید و راه هایی برای ارتباط این دو بیابید.

برای کمک به شما برای شروع، ما برخی از مراحلی را که می‌توانید هنگام توسعه استراتژی‌ها و برنامه‌های بازاریابی انجام دهید، بیان کرده‌ایم. اگرچه مراحل اغلب بسته به کسب و کار شما متفاوت است:

1. با یک هدف شروع کنید: اهداف استراتژی بازاریابی شما باید با اهداف کلی کسب و کار شما هماهنگ باشد. به عنوان مثال، اگر هدف اصلی شما رسیدن به سطح خاصی از درآمد است، هدف استراتژی بازاریابی شما می تواند افزایش بازدیدکنندگان وب سایت و تبدیل به میزان مشخصی باشد.

2. تحلیل بازاریابی: قبل از اینکه بتوانید یک برنامه بازاریابی را شروع کنید، باید بازاری را که قرار است در آن فعالیت کنید، بشناسید. تجزیه و تحلیل بازاریابی در هر مرحله از این فرآیند مهم است.  به دنبال روندهای در حال ظهور و تثبیت شده باشید و در نظر بگیرید که چگونه می توانید از آنها استفاده کنید.

3. مشتریان خود را بشناسید: هنگامی که در مراحل برنامه ریزی هستید، مشتریان شما باید در قلب هر کاری که انجام می دهید باشند. هنگامی که یک استراتژی بازاریابی ایجاد می کنید، باید نیازهای آنها را پیش بینی کنید و باید به این موضوع توجه کنید که چگونه می توانید آنها را به طور موثرتر از رقبای خود برآورده کنید.

در این مرحله، شما می خواهید برخی از بازارهای هدف خود را شناسایی کرده و شخصیت های مشتریان خود را در نظر بگیرید. چه در حال راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید یا بخشی از یک کسب‌وکار تاسیس شده باشید، این دو روش اصلی هستند که می‌توانید مشتریان خود را بشناسید و درک کنید.با دانستن جزئیات دقیق‌تر از افرادی که می‌خواهید به آن‌ها متوسل شوید، می‌توانید به این فکر کنید که چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید. این کمک می کند تا بازاریابی شما هدفمندتر و مرتبط تر شود و شانس موفقیت آن افزایش یابد.

4. محصول و منابع خود را بشناسید: چه محصول معتبری داشته باشید و چه در مرحله توسعه هستید، باید درک درستی از آنچه به مشتریان خود ارائه می دهید داشته باشید. هدف شما در اینجا درک موقعیت خود در بازار/صنعت است.

5. اهداف خود را مشخص کنید: همانطور که در مرحله اول ذکر شد، از قبل باید اهداف کلی برای کسب و کار خود داشته باشید. برای دستیابی به این هدف، باید استراتژیک باشید. شما باید در مورد برخی از اهدافی که می توانید در مسیر رسیدن به هدف کلی خود به آنها برسید فکر کنید.

مانند بسیاری از نکات ذکر شده در اینجا، اهداف دقیق تا حد زیادی به کسب و کار شما بستگی دارد. با این حال، نمونه ها عبارتند از:

1)به دست آوردن مشتریان جدید
2)افزایش فروش یا نرخ تبدیل
3)افزایش آگاهی و تعامل برند

6. بودجه تعیین کنید: اینکه آیا این نکته باید در استراتژی بازاریابی یا برنامه بازاریابی شما ظاهر شود، قابل بحث است. با این حال، هر جا که آن را وارد کنید، بخش مهمی از فرآیند است. شما باید مطمئن شوید که پول کافی برای رسیدن به اهداف خود اختصاص داده اید، بدون اینکه هزینه ای هدر دهید. به طور مشابه، شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که بازدهی کافی از سرمایه گذاری خود را دریافت می کنید تا فعالیت بازاریابی ارزشمند باشد.

7. یک برنامه بازاریابی ایجاد کنید: زمانی که در تلاش برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی هستید، این یک گام حیاتی است.

8. عملکرد را تجزیه و تحلیل کنید: هنگامی که در حال توسعه استراتژی های بازاریابی هستید، باید نحوه ارزیابی موفقیت کمپین های خود را در نظر بگیرید.

 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید