کوچینگ و توسعه مهارت‌های رهبری در سازمان‌ها

کوچینگ و توسعه مهارت‌های رهبری در سازمان‌ها

کوچینگ و توسعه مهارت‌های رهبری در سازمان‌ها، تبدیل شدن به یک کوچینگ رهبری یک مسیر شغلی است که بسیاری از کوچینگ ها به آن علاقه مند هستند و معمولاً گواهینامه کوچینگ رهبری را برای کار در این صنعت، در حال رشد کسب می کنند.

کوچینگ و توسعه مهارت‌های رهبری در سازمان‌هاچیست؟

برای انجام این کار به چه گواهینامه ای نیاز است؟

کوچینگ رهبری چیست؟

کوچینگ رهبری زیرمجموعه ای از کوچینگ کسب و کار است. کوچینگ کسب و کار شغلی برای کوچ هایی است که علاقه خاصی به برنامه ریزی کسب و کار، توسعه سازمانی دارند.
کوچینگ کسب و کار زیر مجموعه زیادی دارد، مانند کارآفرینی، کوچینگ اجرایی،
کوچینگ مدیر، کوچینگ رهبری، کوچینگ تیمی و موارد دیگر.
کوچینگ رهبری تخصصی در کوچینگ است که با استفاده از مهارت های کوچینگ، رهبری موثر را امکان پذیر می سازد. اتحاد تیم های کاری، هم آرمان شدن افراد تیم، ایجاد روحیه تیمی، افزایش انگیزه افراد تیم، نگاهی متمرکز و دور از حاشیه، رفع موانع موجود و … از وظایف رهبران در کسب وکارهاست.
کوچینگ رهبری در کنار رهبران قرار گرفته و با تغییر نگرش، خلق باورهای جدید، ایجاد مدارهای عصبی، افزایش توانمندیها، رفع موانع و … تاثیر گزاری نقش رهبران را در سازمانها افزایش میدهد.
کوچینگ رهبری با خلق زمان های اضافی برای رهبران و ایجاد امنیت در تیم های کاری، تاثیرگزاری رهبری را افزایش داده و زمان بیشتری را برای همدلی، خلق ایده های جدید در تولیدات و خدمات توسعه میدهد.

وظایف کوچینگ رهبری

وظیفه یک کوچ رهبری این است که رهبر را در جهت رسیدن به اهداف سازمان همراهی و کمک کند. برای درک بهتر کاربرد کوچینگ رهبری به مثال زیر توجه کنید. فرض کنید فردی که به تازگی رهبری در سازمان را به عهده گرفته است، انگیزه کافی برای رشد و ارتقاء سازمان را دارد؛ اما دچار سردرگمی است. نمی‌داند راهکار‌هایی که ارائه می‌شود تا چه میزان قابل پیاده‌سازی است، شیوه ارزیابی این راهکار‌ها به چه صورتی است و چطور مدیران سازمان را با خود همراه کند.
استفاده از لیدرشیپ کوچینگ بهترین راه‌حل برای او خواهد بود. در فرایند کوچینگ رهبری تمام چالش‎‌های رهبر سازمان فهرست و تلاش می‌شود رهبر سازمان به کمک کوچ برای حل این چالش‌ها به برنامه‌ای دقیق و اجرا شدنی برسد.
در هر سازمانی، مهارت‌های بین فردی مانند آشنایی با اصول مذاکره، ارتباط موثر و… همانند چرخ دنده‌های ساعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به‌طوری‌که تاثیر ناهماهنگی یک چرخ دنده بر سایر چرخ دنده‌ها مشهود است. یک کوچ، مدیران و کارمندان را در افزایش و بهبود مهارت‌های بین فردی راهنمایی و آن‌ها را از موقعیت های خطرناک آگاه می‌کند.

کوچینگ رهبری چگونه به سازمانها کمک می کند؟

کوچینگ رهبری یک ابزار ضروری برای شرکت های مدرنی است که به دنبال موفقیت در محیط تجاری پر سرعت و رقابتی امروزی هستند.
رهبران موفق برای عملکرد خوب به ترکیبی از مهارت ها و کیفیت های مختلف نیاز دارند. آنها باید بتوانند:
  1. اهداف روشنی را تعیین کنید
  2. منظم باشند
  3. به اعضای تیم خود انگیزه بدهند
  4. به سرعت با شرایط در حال تغییر سازگار شوید و…
کوچینگ رهبری با ارائه آموزش و راهنمایی یک به یک که بر نیازهای خاص رهبران متمرکز است، کار می کند. این می‌تواند از طریق طیف وسیعی از فعالیت‌ها و تمرین‌های مختلف، از جمله کارگاه‌های آموزشی، بحث‌های فردی و ابزارهای خودارزیابی انجام شود.
با این حال، مهم‌تر از همه، کوچینگ به رهبران کمک می‌کند تا روش‌های جدیدی برای تفکر در مورد کار خود ایجاد کنند و به آنها قدرت می‌دهد تا عملکرد خود را به روشی ساختاریافته و سازگار بهبود بخشند.

تاثیر کوچینگ رهبری بر مدیران

مدیران برای اینکه سازمان را به اهداف مورد نظر برسانند باید نقش رهبری سازمان را به عهده بگیرند و هر یک از افراد را در جای درست خود قرار دهند تا با این کار افراد بازخورد خوبی داشته باشند و به خوبی بتوانند از مسئولیتی که به عهده گرفته اند بر بیایند با این کار به سازمان کمک ویژه ای می شود.
بهره مندی درست از منابع انسانی یکی از مهمترین نکات در کوچینگ رهبری است که به یک مدیر اثبات می کند چقدر منابع انسانی می تواند سازمان را به اهدافش نزدیک و نزدیکتر کند و چه نوع نیروهایی برای سازمان مهم هستند؛ بنابراین کوچینگ رهبری با ایفای نقش خود موجب ایجاد تغییراتی درست بر روی مدیران می شود.
کوچینگ رهبری فقط یک مشاوره ساده نیست بلکه شامل جلساتی اثربخش و مفید است که پس از پایان هر جلسه مدیران آماده تر می شوند و تغییراتی بر روی آنها لحاظ می شود بنابراین کوچینگ رهبری را نباید با یک مشاوره کسب و کار اشتباه گرفت بلکه باید آن را محرکی برای ایجاد رشد و انگیزه مدیر و کارکنان دانست.

مهارت‌های لازم در کوچینگ رهبری چیست؟

برای اینکه کوچ رهبری خوبی شوید، به مهارت‌های مهمی نیاز دارید. مهارت های کوچینگ، همانند یک ابزار به کوچ کمک می‌کند تا در فرآیند کوچینگ رهبری از آن استفاده و مراجع خود را بهتر همیاری کند.
۱. مهارت‌های ارتباطی:  ارتباط موثر، پایه و اساس کوچینگ است. در کوچینگ رهبری نیز انتقال پیام‌های کلامی و غیرکلامی بسیار مهم است. در کوچینگ رهبری‌، پیام‌ها در قالب نظارت یا راهنمایی باید به شیوه اصولی و در زمان مناسب ارائه شود.
۲. مهارت درک مطلب: درک صحیح از اوضاع و مسائل اهمیت بسیاری دارد. کوچ در این زمینه باید ظرفیت درک مسائل و ارائه بازخورد داشته باشد.
۳.خلاقیت: در کوچینگ رهبری باید به‌ اندازه کافی خلاق بود تا از میان راه‌حل‌های موجود و همچنین ایجاد راه‌حل‌های خلاقانه به مراجع در مسیر رسیدن به اهدافش کمک کرد. منظور از خلاقیت، خلق استراتژی‌ها، پیشنهاد استفاده از ابزار‌ها‌، مفاهیم و تکنیک‌هایی برای رویارویی مراجع با چالش‌هایش است.
۴. مهارت‌های بین فردی: مهارت‌های بین فردی در تمام شاخه‌های کوچینگ اهمیت دارد. داشتن مهارت‌های اجتماعی آثار مختلفی در فرآیند کوچینگ دارد. در کوچینگ انتقال مسائل از سمت مراجع صورت می‌گیرد. پس مهم است که در زمان اشتراک‌گذاری مساله، مراجع احساس راحتی کرده و خودابرازی کند. احساس راحتی در بستر یک ارتباط بین فردی عالی اتفاق می‌افتد.
۵. صبر و درک: کوچ در فرآیند کوچینگ رهبری، به منظور راهنمایی مراجع و مدیریت شرایط خاص در رسیدن به اهدافش باید صبور باشد. این مهارت با استفاده از مشاهده افراد، گوش دادن دقیق و موثر صورت می‌گیرد.
۶. مهارت گوش دادن:  کوچ با استفاده از مهارت گوش دادن، مراجع خود را درک می‌کند. گوش دادن فعال اساس ارتباط موثر است؛ پس با گوش دادن فعال، هم ارتباط موثر و هم صبوری در کوچ تقویت می‌شود.
۷. خودآگاهی: تاثیر هوش هیجانی بر روند فعالیت‌های شغلی و زندگی اثبات شده است. هوش هیجانی یا هوش عاطفی و احساسی از دو جزء تشکیل شده است: شناخت و کنترل عواطف و هیجان‌ها. هوش هیجانی به سه دلیل اهمیت دارد: واکنش مناسب‌تر در موقعیت‌های حساس و مدیریت ریشه‌های احساس درونی ( ازجمله ، غم ، شادی، استرس و …) و عملکرد قوی.
براساس این تعریف، هوش هیجانی قابل یادگیری و بهبود است. یکی از اجزای هوش هیجانی خودآگاهی است. خودآگاهی به‌معنی درک عمیق و روشن از احساس‌ها، هیجان‌ها، حالات خلقی و نیاز‌های خودمان است. عدم کشف این احساس‌ها، باعث سردرگمی خواهد شد و به‌طورکلی زندگی بهتر در گرو شناخت هرچه بهتر این احساسات است.