استفاده از روش های نورومارکتینگ در بهبود استراتژی های فروش

استفاده از روش های نورومارکتینگ در بهبود استراتژی های فروش

رقابت برندها و شرکت‌ها برای فروش بیشتر، هر روز شدید و شدیدتر می‌شود. بازاریابی روشی است که برندها برای افزایش فروش و معرفی محصولات خود و خلق مخاطب و تبدیل آن به مشتری، استفاده می‌کند.

روش‌های بازاریابی امروزه آن قدر متنوع و متعدد شده است که هیچ فرد و یا شرکت بازاریابی نمی‌تواند ادعای کامل بودن را در آن داشته باشد.

تا جایی که علم و دانش زیست‌شناسی به کمک روش‌های نوین بازاریابی آمده است. بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ یکی از این روش‌های علمی و نوین بازاریابی است که با اندازه‌گیری و ثبت امواج مغزی و بررسی علمی پاسخ‌های بدن ما در برابر انواع تبلیغات و پیام‌های تجاری گوناگون، سعی دارد تا روش‌های بهتری را برای بازاریابی و کسب مشتری ارائه نماید.

بازاریابی عصبی یک استراتژی است که از دانش علوم اعصاب و علوم شناختی برای شناسایی دقیق نیازها، خواسته‌ها و ترجیحات مشتری استفاده می‌کند. این روش، پاسخ‌های مصرف‌کنندگان به محرک‌های بازاریابی را مطالعه می‌کند و واکنش‌های ناخودآگاه نسبت به کمپین‌های تبلیغاتی خاص، بسته‌بندی، طراحی و … را درباره محصول و یا تبلیغات آن، ارزیابی می‌کند.

در این مقاله قصد داریم تا با بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ به طور کامل آشنا شویم و ببینیم استفاده از این روش بازاریابی نوین، چگونه می‌تواند برای رشد برندها و افزایش فروش موثر باشد.

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ چیست ؟

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ (Neuromarketing) یک استراتژی بازاریابی است که از علم عصب‌شناسی، علوم شناختی و روانشناسی برای شناخت دقیق نیازها، خواسته‌ها و علاقه‌مندی‌های مشتریان استفاده می‌کند. این استراتژی بازاریابی درباره پاسخ و واکنش مخاطبان به محرک‌های بازاریابی مطالعه می‌کند و واکنش‌های ناخودآدگاه افراد به کمپین‌های تبلیغاتی، بسته‌بندی محصولات، طراحی محصولات و… را بررسی می‌کند.

از رویکرد بازاریابی عصبی برای اجرای کمیپن‌های بازاریابی مؤثر و استراتژی‌های همسو با نیازهای مخاطبان هدف استفاده می‌شود.

در واقع در بازاریابی عصبی، درباره واکنش مغز انسان‌ها نسبت به تبلیغات یا پیام‌های مرتبط با برند دیگر مطالعه می‌شود و فعالیت‌ها و امواج مغز، حرکات چشم و واکنش‌های پوستی تحت نظارت قرار می‌گیرد. سپس از تکنیک‌های بازاریابی عصبی برای پیش‌بینی رفتار مشتریان و تصمیم‌گیری‌های آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از این تکنیک‌ها برای دستکاری و تغییر رفتار مشتریان به نفع برندها بهره گرفت.

مارکترها در بازاریابی عصبی از نشانه‌های عصبی و فیزیولوژیکی برای کسب اطلاعات درباره انگیزه‌های مشتریان از خرید، علاقه‌مندی‌های آن‌ها و فرآیند تصمیم‌گیری مخاطبان استفاده می‌کنند. علاوه بر این، مارکترها از این مطالعات و پژوهش‌ها برای پیش‌بینی میزان فروش محصولات یا خدمات خاص یا عملکرد کمپین‌های بازاریابی بهره می‌گیرند.

چرا بازاریابی نورومارکتینگ مهم است؟

اگرچه بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ بحث برانگیز است، اما روشی ضروری برای بازاریابی برای کسب و کارهای گوناگون به شمار می‌رود. این روش شامل تکنیک های مختلفی است که برندها را قادر می‌سازد نیازها و ترجیحات مشتریان را درک کرده و آن‌ها را برآورده کنند. برندها همچنین می‌توانند پاسخ مشتریان به انواع مختلف تبلیغات، کمپین‌ها و بسته بندی محصول را با استفاده از تکنیک‌های نورومارکتینگ مطالعه کنند. در نتیجه، صاحبان کسب و کار می‌توانند بهترین گزینه را از بین همه گزینه‌های پیش رو انتخاب کنند و اثربخشی کمپین‌ها و استراتژی‌ها را بهبود بخشند.

علاوه بر دلایل ذکر شده برای در نظر گرفتن بازاریابی عصبی، می‌توان مزایای بیشتری از این استراتژی کسب کرد. از جمله:

  • شناسایی پاسخ‌های ناخودآگاه مشتریان به تبلیغات، طرح‌ها و روش‌های مختلف
  • توسعه استراتژی‌های منحصر به فرد جدید
  • آگاهی از نیازها و خواسته‌های مخاطب
  • بهبود کمپین‌ها و استراتژی‌های تبلیغاتی
  • بهبود تجربه مشتری
  • رضایت مشتریان
  • افزایش فروش
  • کسب مزیت رقابتی

با کمک بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ، بازاریابان می‌توانند عناصر محصولی را که پاسخ مطلوبی از مشتریان دریافت می‌کنند شناسایی کرده و فروش را افزایش دهند.

کاربردهای بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ چیست؟

کاربردهای متعددی برای بازاریابی عصبی وجود دارد که به بازاریابان و مدیران کسب و کارها و برندها، برای تجزیه و تحلیل روش‌های مورد استفاده در تبلیغات کمک می‌کند. با این وجود، رایج‌ترین کاربردهای این روش، مربوط به شرکت‌های متوسط و بزرگ است که معمولاً تحقیقات بازار را برون‌سپاری می‌کنند. رایج‌ترین برنامه‌ها و کاربردهای این روش بازاریابی عبارت است از:

  • برندسازی: ارزیابی احساسی یک برند، شخصیت برند، ارزیابی دارایی‌های متمایز، ارزیابی تصویر شرکت و …
  • طراحی محصول و بسته‌بندی: طراحی محصول، مقایسه بسته‌ها، تست دارایی، تجربه مصرف و …
  • تبلیغات: مقایسه انیمیشن‌های تبلیغاتی ساخته شده، کمپین‌های سمعی و بصری، دیجیتال یا رادیویی، ارزیابی کمپین‌های تبلیغاتی در محل فروش (PLV)، ساخت برند و …
  • دنیای دیجیتال: ارزیابی خطوط گرافیکی، ارزیابی وب سایت یا صفحات فرود، قابلیت استفاده از صفحه وب و …
  • سایر کاربردها: نقطه فروش، سرگرمی، سیاست، طراحی صنعتی، معماری و محیط کار و …

مزایای بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ چیست؟

شناسایی پاسخ‌های ناخودآگاه مشتریان به تبلیغات، طرح‌ها و روش‌های مختلف، توسعه استراتژی‌های منحصر به فرد جدید، بهبود کمپین‌ها و استراتژی‌های تبلیغاتی، بهبود تجربه مشتری، رضایت مشتریان، افزایش فروش

کاربردهای بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ چیست؟

کاربردهای متعددی برای بازاریابی عصبی وجود دارد که به بازاریابان و مدیران کسب و کارها و برندها، برای تجزیه و تحلیل روش‌های مورد استفاده در تبلیغات کمک می‌کند. با این وجود، رایج‌ترین کاربردهای این روش، مربوط به شرکت‌های متوسط و بزرگ است که معمولاً تحقیقات بازار را برون‌سپاری می‌کنند.

برای دریافت دوره رایگان فروش چند برابری کلیک کن

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید