استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در پیش بینی و افزایش فروش

استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در پیش بینی و افزایش فروش

امروزه، کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این فناوری به‌عنوان یک ابزار اساسی برای صاحبان کسب‌ و کار جهت پیشرفت بیشتر در بازار رقابتی کنونی مطرح است. از سوی دیگر، داده‌‏ها و اطلاعات به‌عنوان یک دارایی ارزشمند برای صنایع در حوزه‏‌های مختلف به‌ویژه در حوزه بازاریابی و فروش شناخته می‏شود. وجود کلان‏‌داده‏‌ها در کنار قابلیت‏‌های ارزشمند هوش مصنوعی، فرصت‏‌های بیشتری را برای درک بهتر مشتریان در اختیار صاحبان کسب‌ و کار قرار می‏‌دهد.

به کمک هوش مصنوعی می‏‌توان مشتریان و مصرف‏‌کنندگان را بهتر شناخت و از الگوهای خرید و علایق آن‌ها آگاهی پیدا کرد. این امر منجر به ارائه خدمات بهتر به مشتریان می‏شود که در نتیجه آن افزایش رضایت مشتری از یک طرف و افزایش درآمد و بهبود کارایی کسب‌ و کار از طرف دیگر را به همراه خواهد داشت. ظهور فناوری هوش مصنوعی، ایده‏‌ها و الگوهای جدیدی را برای توسعه بازاریابی و فروش، تبلیغات، تجارت الکترونیک و خدمات فروشگاهی باز کرده است . در ادامه مقاله به چندین مزایای هوش مصنوعی میپردازیم.

1.خودکارسازی تعاملات با مشتری

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش، پشتیبانی شبانه‌روزی از مشتریان است. به طور کلی، ارائه‌ خدمات به مشتریان، فرآیندی دشوار و هزینه‌‏بر است که در این میان هوش مصنوعی توانسته فرصتی را برای صاحبان فروشگاه‏‌ها جهت پاسخگویی سریع‌تر به درخواست‌های مشتریان و با صرف هزینه‌های کمتر ایجاد نماید.

هوش مصنوعی می‌تواند ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان را در حوزه‌های مختلف بر عهده بگیرد. در سایت‏‌های تجارت الکترونیکی و اپلیکیشن‌‏های همراه مربوطه، دستیارهای هوش مصنوعی که اغلب به‌صورت چت‌‏بات‏‌ها مورد استفاده قرار می‌‏گیرند، می‏‌توانند خدمات شبانه‏‌روزی به مشتریان ارائه دهند.

این سیستم‌‏های هوشمند، فعالیت‏‌هایی از قبیل پاسخگویی خودکار به سؤالات مشتریان، پاسخگویی به فرمان‏‌های صوتی ساده و ارائه پیشنهاد در زمینه خرید محصول را به کمک قابلیت‏‌های پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین انجام می‏دهند. همچنین این چت‏‌بات‏‌ها می‏‌توانند به مصرف‌‏کنندگان در یافتن محصولات مناسب، بررسی وضعیت عرضه محصولات، مقایسه محصولات مختلف و در نهایت، کمک به مصرف‏‌کنندگان در پرداخت کمک کنند.

2.بهبود تجربه خرید شخصی

شرکت‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، زیرا آنها را قادر می‌سازد تا به مشتریان خود بازاریابی شخصی ارائه دهند، که به نوبه خود باعث افزایش تعامل، کمک به افزایش وفاداری مشتری و بهبود فروش می‌شود.

مزیت دیگر هوش مصنوعی این است که می‌تواند الگوهایی را در عادات مرور و رفتار خرید مشتریان شناسایی کند، بنابراین شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا پیشنهادات بسیار دقیقی را به مشتریان شخصی ارائه دهند.

3.کمک در زمان واقعی

هوش مصنوعی برای مشاغلی که نیاز به برقراری ارتباط مستمر با حجم بالایی از مشتریان در طول روز دارند  فوق العاده است.

به عنوان مثال، در صنعت حمل و نقل، شرکت‌های مسافربری (قطار و اتوبوس) و خطوط هوایی می‌توانند از برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای تعامل با مشتریان در زمان واقعی استفاده کنند.

4.پیش بینی نتایج

هوش مصنوعی از این نظر عالی است که می تواند نتایج را بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها پیش بینی کند. به عنوان مثال، الگوهایی را در داده‌های مشتری شناسایی می‌کند که نشان می‌دهد محصولاتی که در حال حاضر در حال فروش هستند احتمالاً به فروش می‌رسند یا خیر.

با این حال این توانایی پیش بینی فقط در صنعت خرده فروشی مفید نیست. حتی در بانکداری نیز از هوش مصنوعی برای پیش بینی نوسانات قیمت ارز و سهام استفاده می شود.

5.قیمت‏‌گذاری

با توجه به رونق روزافزون صنعت تجارت الکترونیک، تنظیم مداوم قیمت حتی برای خرده‏‌فروشان آنلاین، چالش بزرگی است.

یکی از اثربخش‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش که بواسطه توانایی پردازش کلان‏‌داده حاصل می‌گردد، تعیین خودکار قیمت تعداد زیادی از محصولات است. به بیانی دیگر، هوش مصنوعی توانایی پیش‌بینی قیمت یک محصول بر اساس عوامل مختلفی از جمله میزان تقاضا، روندهای فصلی، ویژگی‌های محصول و تاریخ انتشار نسخه‌های جدید را دارد.

با گسترش کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش و با بهره‌گیری از الگوریتم‌‏های یادگیری عمیق، می‌توان به‌طور مداوم شرایط پویای بازار را سنجید و محیط رقابتی را نیز برای تعیین قیمت بهینه مدنظر قرار داد.

6.شناسایی فرصت‏‌ برای رشد درآمدی

یک پلتفرم مجهز به هوش مصنوعی پیش‌بینی می‌کند که شرکت‏‌ها در چه زمان و مکانی باید محصولات خود را بازاریابی کنند تا بیشترین تأثیر را داشته باشد.

جذب مشتریان جدید در کنار حفظ مشتریان قدیمی از اهداف این نوع سیستم‌‏ها می‌‏باشد که بدون شک، شناسایی نیاز مشتریان، از پیش‌‏نیازهای لازم جهت رسیدن به این اهداف است. به بیان دیگر، پلتفرم‌‏های هوشمند در این زمینه به بازاریاب‌ها نشان می‌دهند که برای رشد حداکثری درآمد و پیشی‌گرفتن از رقبا، چه کارهایی باید انجام داد.

هوش مصنوعی می‌تواند کل اکوسیستم دیجیتالی مشتریان را ثبت کرده و سپس به ارزیابی داده‌ها بپردازد و فرصت‌های رشد درآمدی برندها را شناسایی کند.

به عبارت دیگر، کسب و کارها به کمک سیستم‏‌های هوش مصنوعی، توانایی شناسایی مشتریان باارزش خود را دارد. ابزارهای هوش مصنوعی با پردازش کلان‏‌داده‌‏ها به تخمین ارزش طول عمر مشتری، پتانسیل آتی مشتریان برای خرید و یا سایر شاخص‏های مرتبط می‏‌پردازد.

به کمک این معیارها، کسب‌ و کارها می‏‌توانند در شخصی‏‌سازی ارتباط با مشتریان به‌عنوان بخشی از فرآیند مدیریت روابط با مشتری، مهارت پیدا نمایند.

از طرف دیگر با توجه به این‌که فرآیند فروش، مبتنی بر یافتن و شناسایی خریداران احتمالی است، شناسایی تمامی خریداران بالقوه مشتاق، به صورت صددرصد توسط تیم بازاریاب، امری دشوار است. هوش مصنوعی به کمک قابلیت یادگیری عمیق این امکان را برای بازاریابان فراهم کرده تا عمل جمع‌آوری اطلاعات تماس مشتریان و رده‌بندی میزان رغبت مشتریان آن‌ها با سهولت انجام شود.

7.بازاریابی محتوا

هوش مصنوعی در تولید و بهینه‌سازی محتوا نیز بسیار کاربردی است؛ به این شکل که قادر به تولید خودکار محتوا، تولید عنوان‌های جذاب و بررسی خطاهای گرامری می باشد.

همچنین هوش مصنوعی با تحلیل واکنش‌های کاربران به محتوا، می‌تواند به کسب و کارها در شناسایی مخاطبان هدف و تنظیم استراتژی‌های بازاریابی درست کمک کند.

نتیجه‌گیری

استفاده از هوش مصنوعی برای پیش‌ بینی رفتار مشتریان توانسته است به صورت چشمگیری روند تصمیم‌گیری در سازمان‌ها را تغییر دهد. با استفاده از الگوریتم‌ها و روش‌های هوش مصنوعی، سازمان‌ها می‌توانند به صورت دقیق‌تر و با سرعت بیشتری رفتار مشتریان را پیش‌ بینی کرده و به این ترتیب استراتژی‌های بهتری برای رشد و توسعه کسب و کار خود طراحی کنند.

برای مشاهده پاکست ها کلیک کن.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید