ریتنشن مارکتینگ (بازاریابی برگشتی)
ریتنشن مارکتینگ یا بازاریابی برگشتی چیست؟
در طول چرخه حیات یک فروشگاه، یک تاجر به طور طبیعی کمتر به دنبال جذب مشتریان جدید میرود و شروع به تمرکز بر حفظ مشتری قدیم خود می کند.
بازاریابی برگشتی می تواند شامل چندین استراتژی بازاریابی مختلف باشد. این شامل استفاده از بازاریابی همهکانالی است که شامل ارسال پیام از طریق ایمیل، پیامک و حتی رسانههای اجتماعی است.
استراتژی های بازاریابی برگشتی معمولاً بر مشتریانی متمرکز می شود که قبلاً از یک فروشگاه خرید کرده اند.
استراتژی های بازاریابی برگشتی ضروری هستند زیرا مشتریان بازگشتی بیشتر از مشتریان جدید هزینه می کنند. در واقع، تحقیقات نشان داده است که دستیابی به مشتریان جدید می تواند پنج برابر بیشتر از حفظ مشتریان فعلی هزینه داشته باشد.
هدف اصلی بازاریابی برگشتی، تشویق به تکرار خرید و افزایش استفاده از محصول از سوی مشتریان فعلی است.
کسب و کارهایی که دائماً مشتریان جدیدی به دست میآورند و مجبور هستند مشتریان جدیدی را برای جبران مشتریان از دست رفته پیدا کنند، دائماً زمان، تلاش و پول را صرف دنبال کردن آنها میکند. این مانند تلاش برای پر کردن یک سطل سوراخ است ، جمعآوری مشتری جدید فقط به معنای افزودن آب بیشتر در سطل سوراخ است، در حالی که هدف پوشاندن این سوراخها است.
چرا بازاریابی برگشتی Retention marketing برای کسب و کار شما حیاتی است؟
زیرا جذب مشتری جدید گرانتر و دشوارتر است.
شرکت ها باید توجه خود را بر راضی نگه داشتن مشتریان فعلی متمرکز کنند. این را می توان از طریق استراتژی های حفظ موثر مانند ارائه خدمات خوب به مشتریان، تعامل منظم و پاداش دادن به مشتریان وفادار و بلند مدت انجام داد.
همچنین:
- حفظ مشتریان موجود: هدف اصلی بازاریابی برگشتی. تعامل با مشتریان خود، اعم از قدیمی و جدید است، می توانید ذهن آنها را درگیر فروشگاه یا برند خود نگه دارید و دائما با مشتریان خود در ارتباط باشید. هرچه به طور مداوم فروشگاه یا برند خود را طوری طراحی کنید که مشتری بیشتر جذب محصولات شما شود، احتمال بازگشت آنها به شما و محصولات شما بیشتر است.
- مشتریان جدید ایجاد کنید: هرچه تبلیغات دهان به دهان بیشتر شود و وفاداری مشتری بالاتر و بیشتر باشد، طبیعتاً فروشگاه شما به در آمد بهتری میرسد.
- تعداد دفعات خرید مشتریان را افزایش دهید: هنگامی که مشتری را با موفقیت حفظ کردید، راه های بسیار زیادی برای افزایش فروش وجود دارد. به هر حال، بازاریابی اکتسابی می تواند باعث شود تا مشتریان دوباره از شما خرید کنند، با این حال این بازاریابی برگشتی است که باعث بازگشت آنها می شود.
چرا بازایابی برگشتی یک استراتژی هوشمند است؟
برای برندهای جدید و در حال رشد، منطقی است که بیشتر برنامه های بازاریابی خود را روی جذب مشتری جدید متمرکز کنند. اما هنگامی که یک برند به لحاظ تعداد مشتری، دارای پایهی محکمی است، لازم است استراتژی خود را تغییر بدهد و توجه بیشتری روی حفظ مشتری داشته باشد.
بدون داشتن برنامهی احتباس یا حفظ مشتری، تمام استراتژیهای بازاریابی در مرحلهی کسب هیچ فایده و نتیجهای نخواهند داشت. یک برند ممکن است به سختی برای جذب مشتری تلاش کند، اما بعد از آن با عدم موفقیت، در دوباره درگیر کردن آنها و بازاریابی مجدد را از دست بدهد. این از دست دادن مشتریان یک اشتباه پر هزینه است، زیرا ثابت شده که بازایابی برگشتی درآمد را افزایش میدهد در حالی که در مقایسه با بازاریابی کسب منابع کمتری را هم استفاده میکند.
نگه داشتن مشتریان موجود، سود را افزایش میدهد. نتایج آن برای حفظ مشتریان موجود موفقیتآمیز است. افزایش نرخ نگهداری مشتری تنها به میزان ۵ درصد میتواند سود را ۲۵ تا ۹۵ درصد افزایش دهد.
ابزارها و تکنیکهای موثر در بازاریابی برگشتی:
استراتژیهای ریتنشن مارکتینگ به شما در اجرای یک برنامه بازاریابی بازگشتی کمک میکنند. ولی این ابزارها هستند که در عمل مورد استفاده قرار میگیرند و تکنیکها هم شما را در بین رقبا منحصربهفرد میکنند.
- بازاریابی محتوایی: اولین ابزار ریتنشن مارکتینگ محتوا است. به کمک تولید محتوا میتوانید خیلی از استراتژیهای بازاریابی برگشتی را اجرا کنید. ایمیل یا پیامی که برای مخاطب میفرستید، یک نوع محتوا است و باید از نظر بازاریابی محتوا و جذاب بودن بررسی شود.
- شبکههای اجتماعی: یکی دیگر ابزارهای موثر بازاریابی برگشتی شبکههای اجتماعی هستند. به کمک شبکههای اجتماعی میتوانید هر لحظه با مخاطب در ارتباط باشید، دغدغهها و نگرانیهای او را کشف کنید، تخفیفهای روزانه و هفتگی را اعلام کرده و به نظرات و بازخوردهای مشتریان توجه کنید.
- تقویم ارتباط با مشتری: تقویم ارتباط با مشتری هم در دسته ابزارهای بازاریابی برگشتی قرار میگیرد. حتی اگر مشتریهای شما بازخوردی نمیدهند، تیم شما باید به طور فعالانه با آنها در ارتباط باشد. اگر مشتریها مدتی با برندتان ارتباط ندارند، شما و تیمتان باید در حفظ این ارتباط تلاش کنید.بنابراین برای مدیریت ارتباط با مشتری و خلق فرصتهای بیش فروشی و فروش جانبی به تقویم ارتباط با مشتری احتیاج دارید. تقویم ارتباط با مشتری نموداری است که ارتباط با مشتریان را ثبت و پیگیری میکند. به کمک این تقویم متوجه میشوید که مشتری آخرین بار کی با شما تماس برقرار کرده است. اگر مشتری برای مدتی با برند شما تعاملی نداشته باشد، تقویم به شما یادآوری میکند.
- خبرنامه: خبرنامهها روشی مقرونبهصرفه و ساده برای تعامل با مشتری و اطلاعرسانی هستند. میتوانید از ایمیلهای خودکار برای اطلاعرسانی استفاده کنید. خبرنامهها میتوانند حاوی مطالب جدید سایت، محصولها و تخفیفهای جدید باشند.
و در نهایت :
بیشتر کسبوکارها بخش زیادی از بودجهشان را صرف جذب مشتریهای جدید میکنند، در حالی که با هزینهای کم نه تنها میتوان مشتریهای فعلی را حفظ کرد، بلکه آنها را به سفیرها و نمایندههای کسبوکار تبدیل کرد.