بازار هدف (Target Market) چیست؟

بازار هدف (Target Market) چیست؟

بازار هدف (Target Market) چیست؟ بازار هدف گروه خاصی از افراد با ویژگی های مشترک است که یک کسب و کار، محصولات یا خدمات خود را برای آنها بازاریابی می کند. شرکت ها از بازارهای هدف برای درک کامل مشتریان بالقوه خود و ایجاد استراتژی های بازاریابی استفاده می کنند که به آنها کمک می کند تا به اهداف تجاری و بازاریابی خود برسند.

شناخت بازار هدف برای ایجاد یک برنامه بازاریابی موثر، بسیار ضروری است. مصرف کنندگان دارای ویژگی های بسیاری هستند که بر تصمیمات خرید آنها تأثیر می گذارد، این ویژگی های شامل : سن، سطح درآمد،سبک زندگی، جنسیت، شغل و سطح تحصیلاتآن نیز میباشد. با سازماندهی این ویژگی ها در یک بازار هدف، می توانید بهترین استراتژی را برای جذب مشتری ایده آل خود انتخاب کنید.

نکته‌های کلیدی:

  1. بازار هدف گروهی از مشتریان با مشخصات مشترک است که به عنوان محتمل‌ترین خریداران محصول یا خدمات یک شرکت شناخته شده‌اند.
  2. شناسایی بازار هدف برای هر شرکتی در توسعه و اجرای یک برنامه بازاریابی موفق اهمیت دارد.
  3. بازار هدف همچنین می تواند مشخصات، بسته بندی و توزیع محصول را اطلاع دهد.

چرا بازار هدف اهمیت دارند؟

برای رونق کسب و کار، شما باید بدانید مشتری شما کیست. شناخت مشتریان به شما کمک می کند تا مشتریانی را که مایل به پرداخت برای محصول یا خدمات شما هستند، هدف قرار دهید. این یک راه بسیار موثر و مقرون به صرفه برای دستیابی به مشتریان و ایجاد کسب و کار است.

با درک بازار هدف خود می توانید محصول یا خدمات خود را به طور موثرتری به گروهی از مشتریان مناسب معرفی کنید. با این روش خواهید دانست که:

  1. مشتریان کجا هستند.
  2. از کدام کانال های رسانه ای استفاده می کنند.
  3. عادات خرید آنها چیست.
  4.  بازاریابی خود را طوری تنظیم کنید که، مشتریان را برای خرید محصول یا خدمات خود ترغیب کنید.

راه‌های زیادی برای تعریف بازار هدف وجود دارد، از جمله جمعیت‌شناسی، روان‌شناسی، فیرموگرافیک و رفتار مشتری.

تحقیقات نشان می دهد که تهیه کامل یک استراتژی بازار، که شامل شناسایی بازار هدف می شود، می تواند به موفقیت بازاریابی منجر شود. درک جامع از بازار هدف می تواند به کسب و کارها کمک کند تا به اهداف کلی بازاریابی خود برسید.

1. درباره بازار خود تحقیق کنید: برای اینکه بازار هدف خود را به طور موثر تعریف کنید، باید کمی تحقیق کنید. جمع آوری آمار و سایر داده های تحقیقات بازار به شما کمک می کند تا مشتریان بالقوه و نیازهای آنها را درک کنید و تصمیمات بازاریابی بهتری بگیرید.
2. بازار خود را تقسیم بندی کنید: بررسی کنید که آیا بازار شما به اندازه کافی بزرگ و در دسترس است یا خیر. سپس بازار را به گروه هایی از خریداران با ترجیحات و عادات خرید مشابه، تقسیم کنید. به عنوان مثال، صنعت کفش ورزشی به چند گروه تقسیم می شود، ابتدا بر اساس جنسیت، سپس بر اساس فعالیت یا ورزش. هنگامی که بخش های بازار خود را شناسایی کردید، می توانید مشتری ایده آل خود را برای هر بخش تعریف کنید.

3. مشتریان هدف خود را مشخص کنید:

برای تعیین مشتریان هدف خود، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  1. مشتریان شما چه کسانی هستند؟
  2. مشتریان هدف شما مرد هستند یا زن؟
  3. مشتریان شما چند سال سن دارند؟
  4. آنها کجا زندگی می کنند؟
  5. وضعیت تأهل آنها چگونه است؟
  6. آیا فرزندی دارند؟ فرزندانشان چند سال سن دارند؟
  7. سطح تحصیلات آنها چقدر است؟
  8. متوسط درآمد آنها چقدر است؟

علایق مشتری و عادات خرید :

  1. انگیزه مشتری برای خرید چیست؟
  2. چند بار یک محصول را خریداری می کنند؟
  3. علایق مشترک مشتریان شما چیست؟
  4. آیا آنها آنلاین خرید می کنند یا ترجیح می دهند حضوری خرید کنند؟
  5. چه مدت طول می کشد تا آنها تصمیم خرید بگیرند؟
  6. چقدر حاضر هستند برای خرید هزینه کنند؟
  7. چه محصولات دیگری می خرند؟

سپس تلاش های بازاریابی خود را هدف قرار دهید تا توضیح دهید که چگونه محصول و خدمات شما با سبک زندگی آنها مطابقت دارد و چگونه به بهترین نحو نیازهای آنها را برآورده می کند.

بازار هدف (Target Market) چیست؟

نقاط داده ای که باید در بازار هدف خود لحاظ کنید:

متخصصان بازاریابی مشتریان را به چهار بخش عمده تقسیم می کنند:

  1. جمعیت شناختی: اینها ویژگی های اصلی هستند که بازار هدف شما را مشخص می کنند. هرکسی را می توان به عنوان متعلق به یک گروه سنی خاص، سطح درآمد، جنسیت، شغل و سطح تحصیلات مشخص کرد.
  2. جغرافیایی: این بخش به طور فزاینده ای در عصر جهانی شدن مرتبط است. ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎ و ﻫﻮﯾﺖ ﻣﮑﺎن باید در نظر گرفته شود.
  3. روانشناختی: این بخش از اصول جمعیت شناسی فراتر می رود و سبک زندگی، نگرش ها، علایق و ارزش ها را در نظر می گیرد.
  4. الگوی رفتاری: الگوهای رفتاری آنهایی هستند که عادات خرید مشتریان شما را مشخص می کنند. هنگامی که الگوهای رفتاری بازار هدف خود را در نظر می گیرید، از خود بپرسید که مصرف کنندگان شما به دنبال چه ویژگی هایی در کالا یا خدمات شما هستند و چرا می خواهند آن را خریداری کنند. به این فکر کنید که چه زمانی و چند بار محصول یا خدمات شما را خریداری و استفاده می کنند.

بازار هدف در مقابل مخاطبان هدف:

گاهی اوقات، افراد به جای  “بازار هدف” از “مخاطب هدف” استفاده می‌کنند. اما علیرغم شباهت‌ها، این اصطلاحات به گروه‌های مختلف مردم اشاره دارد. بازار هدف، گروهی از افراد است که یک کسب و کار سعی می کند از طریق تلاش های بازاریابی خود به آنها دسترسی پیدا کند. در همین حال، مخاطب هدف زیرمجموعه خاصی از بازار هدف است که یک شرکت سعی می کند از طریق تلاش های بازاریابی هدفمند به آن دست یابد.

مزایای تعیین بازار هدف:

درک و نحوۀ تشخیص صحیح بازار هدف یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می توانید هنگام شروع یک تجارت یا راه اندازی محصولات و خدمات جدید انجام دهید. هنگامی که مخاطب موردنظر خود را به خوبی بشناسید. نه تنها می‌توانید محصولی را تولید کنید که بیشتر با نیازهای وی مطابقت داشته باشد. بلکه می توانید تبلیغات بهتری را برای جلب توجه و خرید آن‌ها ایجاد کنید. علاوه‌ بر این؛ با هدف قرار دادن تبلیغات در افرادی که به احتمال زیاد کالاهایی را که می فروشید ‌خریداری میکنند. نتایج بهتری از تبلیغات خواهید گرفت. در زیر مهم‌ترین مزایای شناسایی بازار هدف را آورده‌ایم.

  1. ایجاد بازاریابی موثرتر: اگر می‌دانید مشتریان شما چه کسانی هستند، می‌توانید محصول، قیمت و کانال‌های توزیع را برای برآوردن بهتر نیازها و خواسته‌های آن‌ها تنظیم کنید. کمک به انتخاب کانال‌های بازاریابی موثر؛ با در نظر داشتن بازار هدف، می توانید محصولات یا خدمات خود را به مشتریان در جایی که هستند تبلیغ کنید، خواه با ارسال در یکی از رسانه های اجتماعی خاص یا قرار دادن تبلیغات در قسمتی از شهر که افراد دائماً آن را بازدید می‌کنند.پ
  2. صرفه‌جویی در زمان و پول و هزینه: ارتقاء به بازار هدف محدودتر در مقایسه با بازار کلی، به شما امکان می دهد ساعت‌ها و پول‌های خود را به طور اختصاصی‌ به افرادی اختصاص دهید که به احتمال زیاد به محصول شما نیاز دارند دارند. می خواهند از شما خرید کنند.
  3. افزایش فروش و سود: همه عوامل فوق می توانند جذابیت و دامنۀ ترکیب بازاریابی شما را افزایش دهند. همچنین می‌تواند حجم فروش را افزایش داده و نتیجه نهایی شما را بهبود ببخشد.
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید