تفاوت بیزینس کوچ، مشاور و منتور کسب و کار

تفاوت بیزینس کوچ، مشاور و منتور کسب و کار

وقتی با یک موقعیت پیچیده یا چالش برانگیز مواجه می شوید، ابتدا به سراغ چه کسی می روید؟ به دوستت زنگ میزنی؟ همکار با تجربه؟ کسی که به او اعتماد دارید؟

هر کسی که باشد، کمک خواستن کار درستی است.

اگر کسب‌وکاری را اداره می‌کنید، می‌دانید که چقدر مهم است که از متخصصان حرفه ای مانند مشاوران، کوچ (مربیان) و منتور کمک بگیرید. آنها تجربه و تخصص دارند که می تواند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند.

اکنون اگر خود را متخصص در یک زمینه با سال‌ها تجربه در صنعت می‌دانید، ممکن است به راه‌هایی فکر کنید که حرفه یا کسب‌وکار خود را به سطح بالاتری ببرید.

شما دو راه دارید: مشاور یا منتور باشید.

چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ کدام گزینه برای شما بهتر است؟ برای تبدیل شدن به یک مشاور یا منتور چه مراحلی باید طی شود؟ در این مقاله، من می‌خواهم پاسخ‌هایی را که به دنبال آن هستید به شما بدهم.

مشاور چیست؟

به عنوان یک مشاور، شما باید یک متخصص صنعت باشید که وظایف خاصی را در یک تجارت انجام می دهد. شما به طور فعال به متخصصان و صاحبان مشاغل مشاوره یا پیشنهاد می دهید.

هنگام کار با مشتری، قبل از اینکه بهترین اقدام را توصیه کنید، موقعیت یا مشکل را درک و تحلیل می کنید. اما شما خود را درگیر حل، راه حل نمی کنید.

انواع مشاوران:

  • مشاور کسب و کار: این به مشاوری اشاره دارد که نقص ها و تنگناها را در عملیات یک کسب و کار پیدا می کند. یک کارآفرین ممکن است از شما برای بهبود عملکرد، کارایی و هر چه که باشد، کمک بگیرد.
  • مشاور فروش: مشاور فروش مسئول توسعه فرآیندهای فروش بهتر و شناسایی راه هایی برای افزایش عملکرد فروش است. گاهی اوقات، آنها همچنین آموزش فروش را به یک تیم فروش ارائه می دهند.
  • مشاور بازاریابی: اگر یک کسب و کار برای جذب مشتریان بالقوه به کمک نیاز داشته باشد، باید یک مشاور بازاریابی استخدام کند.
  • مشاور حسابداری: کسی است که امور مالی یک سازمان را تجزیه و تحلیل می کند و برای تصمیم گیری مالی بهتر راهنمایی می کند.
  • مشاور فناوری: کسب و کارها به یک متخصص مانند مشاور فناوری نیاز دارند که کارایی خود را از طریق مشاوره و راه حل های فنی بهبود بخشد.
  • مشاور حقوقی: این معمولاً یک متخصص حقوقی است که یک شرکت را در مورد یک موضوع حقوقی خاص راهنمایی و کمک می کند.
  • مشاور روابط عمومی: اگر یک کسب و کار نیاز به بهبود وجهه عمومی و کسب تبلیغات بیشتر داشته باشد، یک مشاور روابط عمومی استخدام می کند.

چگونه می توانید یک مشاور موفق شوید؟

یک حوزه تخصصی را انتخاب کنید. برای ارزیابی خود کمی زمان بگذارید. نقاط قوت شما چیست؟ مهارت هایی که می توانید بیشتر توسعه دهید؟ حالا اگر چند ایده در ذهن دارید، به این سوالات پاسخ دهید:

  1. آیا می توانم در این زمینه خاص مشاوره و دانش ارزشمندی ارائه دهم؟
  2. آیا تجربه ای دارم که در این زمینه به عنوان یک چهره معتبر شناخته شوم؟
  3. آیا تقاضا برای این صنعت وجود دارد؟

به طور کلی، در مورد تمام زمینه هایی که در آنها برتر هستید یا پروژه هایی که بیشترین بازخورد مثبت را دریافت می کنید فکر کنید. مهمتر از همه، چیزهایی را که بیشتر به آن علاقه دارید در نظر بگیرید.

منتور چیست؟

اگر بخواهیم برای شما در رابطه با معنای واژه منتور صحبت کنیم، باید بگوییم که در لغت این واژه به‌ معنای راهنما و متخصص در فعالیتی می‌باشد که می‌تواند کسب ‌و کار شما را به پیشرفت برساند. این فرد، فردی است که تجربه زیادی در یک زمینه خاص دارد و به‌ عنوان یک متخصص در این زمینه شناخته می‌شود. منتور کمک می‌کند تا به افراد دیگر که به ‌تازگی در حوزه تخصصی‌اش وارد شده‌اند نکات گوناگونی را بیاموزد و به آن ‌ها کمک کند تا پیشرفت بیشتری را داشته باشند.

این شخص راهنمای افراد دیگر است و می‌تواند به آن ‌ها کمک کند تا راحت‌تر مسیر پیشرفت را طی کنند و به تخصص مورد نظر که دارند برسند. در کسب‌ و کار های امروز، این فرد در واقع همان فردی است که به توسعه کسب ‌و کار می‌پردازد و تلاش می‌کند تا به‌ عنوان کارآفرین یک بیزینس را راه بیندازد. افرادی که شروع می‌کنند تا یک کسب ‌و کار و راه بیاندازند؛ در مراحل اولیه، در زمینه تخصصی خودشان تحقیقات بسیار زیادی را انجام می‌دهند و تخصص مناسبی را به دست می‌آورند. در ادامه آن ‌ها با استفاده از کمک افراد دیگر و منتورینگ، سعی می‌کنند و کسب‌ و کار خودش خودشان را بهبود ببخشند و به موفقیت و پیشرفتی که مد نظرشان می‌باشد برسند.

انواع منتور:

  • منتور سنتی: این شخص به راهنمایی عمومی اشاره دارد. این می تواند یک کارشناس ارشد و کارکشته باشد که سال ها بیش از شما در یک زمینه خاص تجربه کسب کرده است.
  • منتور معکوس: همانطور که از نام آن پیداست، از نظر سنی کاملاً برعکس یک منتور سنتی و قدیمی است. به شخصی اشاره دارد که جوان و در کار خود حرفه ای است و تجربه بیشتری کسب کرده و تخصص خود را در یک صنعت خاص ثابت کرده است.
  • منتور کاربردی: اگر می توانید توصیه های عملی و ملموس ارائه دهید که کسی بتواند فوراً از آنها استفاده کند،به شما میگویند منتور کاربردی.
  • منتور مقابله ای: این به منتوری اشاره دارد که راه هایی برای کمک به فرد برای مقابله با موقعیت های استرس زا پیدا می کند. در این تخصص، شما باید شنونده خوبی باشید.
  • و…

تفاوت مشاور و منتور چیست؟

مشاوران و منتور در پنج زمینه کلی با هم تفاوت دارند.

  1. محدوده: مشاوره به زمان کمتری نیاز دارد زیرا ساده است. به عنوان مثال مشتری در محل کار خود دچار مشکل خاصی شده است و مشاور برای رفع این مشکل پیش مشتری میرود. وقتی مشکل او انجام شد، کار مشاور تمام میشود. هیچ ارتباط دائمی بین دو طرف وجود ندارد مگر اینکه تجارت تکراری وجود داشته باشد.از سوی دیگر، منتورینگ نیاز به زمان بیشتری برای ایجاد یک رابطه قوی دارد، زیرا بر اساس اعتماد و احترام متقابل ساخته شده است.
  2.  هدف: مشاوران اهداف مشخص و ملموس را حل می کنند. آنها همچنین به مشتریان خود کمک می کنند تا مهارت های خاصی را برای دستیابی به اهداف خود توسعه دهند. در همین حال، منتورها  برای راهنمایی و آموزش منتی، تا زمانی که برای بهتر شدن تغییر کنند، حضور دارند. آنها بر بهبود مهارت ها، نگرش و طرز فکر یک منتی متمرکز هستند.
  3.  منطقه تمرکز: یک مشاور به تصویر بزرگ نگاه می کند. به عنوان مثال، مشاوران کسب و کار به ارائه راه حل در محل کار کمک می کنند. از سوی دیگر، منتور به سادگی بر روی یک فرد در یک زمان تمرکز می کنند. آنها زمان و تلاش خود را صرف برای تقویت مهارت های منتی خود از طریق توسعه شخصی انجام میدهند.
  4.  رویکرد: بیایید بگوییم مشاوران ترجیح می دهند همه چیز را طبق برنامه قبلی جلو ببرند. آنها هنگام ملاقات با مشتری از برنامه های خاصی استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک کسب و کار تاسیس شده یک مشاور بازاریابی استخدام می کند. آنها می خواهند بدانند چگونه یک قیف فروش راه اندازی کنند و کمپین های خود را دوباره راه اندازی کنند. به طور خلاصه، این رویکرد رسمی است و بیشتر شامل نگرانی های حرفه ای یا مرتبط با کار است. منتورینگ شامل یک رابطه قوی منتور و منتی است.
  5. تجربه:
    مشاوران به سادگی بر حل مشکل یا انجام یک کار خاص تمرکز می کنند، پس تمام است. آنها مجبور نیستند خود را بیشتر درگیر تجارت کسی کنند. و می توانند مشتریانی از صنایع مختلف داشته باشند. یک مشتری بالقوه می تواند به دنبال خدمات مشاوره باشد مگر اینکه به مهارت های خاصی نیاز داشته باشد. اما در منتور این کاملاً برعکس است. همانطور که گفتم، منتورها شخصاً با منتی های خود درگیر هستند. مربیان باید نسبت به مشتری خود در همان زمینه با تجربه و واجد شرایط باشند.

یک کوچ کجا این ماجرا است؟

اکنون که تفاوت بین منتور و مشاوره را می دانید، کوچ در کجا قرار دارد؟

بیایید ابتدا کوچ را تعریف کنیم.

تعریف کوچ (مربی):

پیش‌فرض ICF از کوچینگ این است که «همکاری با مراجعه کننده ها در یک فرآیند خلاقانه که آنها را تشویق می‌کند تا پتانسیل شخصی و حرفه‌ای خود را به حداکثر برسانند».

حالا چه چیزی آنها را متفاوت کرده است؟
  • یک کوچ به طور مساوی با یک حرفه ای یا یک صاحب کسب و کار، کار می کند. آنها برای کمک به یافتن پاسخ ها و راه حل ها با مردم شریک می شوند.  مربیان برای کمک به افراد در کشف اهداف، پشتیبانی و مشاوره بیشتری ارائه می دهند.
  • یک مربی مسئولیت پذیری را فراهم می کند. در یک برنامه کوچینگ، معمولاً یک طرح یا استراتژی ایجاد می کنند که هر دو طرف باید آن را اجرا و دنبال کنند. مربیان همچنین یک سیستم پشتیبانی قوی برای کمک به افراد برای بهبود و پیشرفت ارائه می دهند.
  • مربیان خود را درگیر گذشته نمی کنند. اگر صاحب کسب و کاری هستید که به دنبال کمک از یک مربی هستید، باید برای حال و آینده کسب و کار خود برنامه ریزی کنید. مربیان بر وضعیت فعلی شما و جایی که در حال حرکت هستید تمرکز می کنند.

آیا کوچ، مشاور و منتور ویژگی مشترک باهم دارند؟

بله، این یکی از دلایلی است که اصطلاحات کوچ، منتور و مشاوره اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند.

همه آنها یک ویژگی مشترک دارند: ارائه کمک به افراد، شرکت ها و سازمان ها.