فروش و پخش مویرگی چیست؟

فروش و پخش مویرگی چیست؟

فروش مویرگی چیست؟

درواقع به این توجه کنید که سیستم مویرگی بدن چگونه وظیفه خون‌رسانی به تمامی نقاط قابل دسترس را انجام می‌دهد، بر همین اساس سیستمی که برای توزیع کالا تا پایین‌ترین سطح توزیع مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز با عنوان فروش مویرگی شناخته می‌شود.
در مواقعی که شرکت‌های تولیدکننده سعی داشته باشند محصولات خود را بدون هیچ واسطه‌ای به‌دست مشتری برسانند، نشان‌دهنده استفاده از روش فروش مویرگی بوده و هدف اصلی از انجام این فرایند، امکان دسترسی تمامی نقاط قابل فروش، به محصول و خدمات مورد نظر است.

مزایای فروش مویرگی

  1.  جمع‌آوری اطلاعات صحیح و به روز از بازار محصولات غذایی
  2. کسب سهم مشتری و سهم بازار بیشتر که در اصطلاح مدیریت پخش مویرگی به شاخص پوشش مشتریان(خرده‌فروشی ها) معروف است.
  3. کاهش ریسک از دست دادن مشتریان
  4. ارتباطات بهتر با مشتریان و خرده فروشی‌ها
  5. افزایش قدرت چانه‌زنی تولیدکنندگان موادغذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی
  6. کاهش احتمال بوجود آمدن رقبای جدید در بازار محصولات غذایی و بهداشتی
  7. بهبود جریان نقدینگی برای تولیدکننده
  8. افزایش بلند‌مدت سود و درآمد
  9. افزایش اعتبار سازمان در واگذاری نمایندگی پخش محصولات در تمام کشور

معایب فروش مویرگی

  1. هزینه بالا: تشکیل سازمان مستقل برای پخش مویرگی، خرید ماشینهای حمل محصولات موادغذایی و نگهداری کالا مستلزم صرف انرژی و هزینه بالایی است.
  2. مدیریت عملیات: فرآیندهای انبارداری و نگهداری محصولات غذایی، حسابداری و مالی، سفارش‌گیری و حمل محصولات و بطور کلی عملیات سازمانی پیچیده، مستلزم وجود تجربه و دانش فراوان در مدیریت عملیات یک شرکت پخش مویرگی است.
  3. مشکلات پوشش کامل‌خرده‌فروشان: عملاً امکان ارائه خدمات پخش مویرگی به همه خرده‌فروشان و سوپرمارکت‌های سطح شهر از لحاظ جغرافیایی مقدور نیست. مدیریت صحیح عملیات به افزایش پوشش در فروش مویرگی کمک شایانی می-کند، اما در نهایت نیاز به کانال‌های عمده‌فروشی به‌عنوان مکمل نیز احساس می‌شود.

فروش و پخش مویرگی چیست؟

انواع روش‌های توزیع محصولات در فروش مویرگی

پخش گرم

نوعی بازاریابی و توزیع کالاست که در سال‌های اخیر به علت رواج بیشتر استفاده از وسایل نقلیه حمل کالا رواج بیشتری پیدا کرده است. در پخش گرم از محصولاتی استفاده می‌شود که تاریخ انقضای آن‌ها محدود است مانند محصولاتی که نیاز است سریعا به دست فروشنده برسد. برای مثال لبنیات، گوشت گرم و یا تخم مرغ از آن دسته محصولات می‌باشند. البته این بدان معنی نیست که نمی‌توان از کالاهای دیگری در این روش استفاده کرد اما مناسب توزیع کالاهایی با تاریخ انقضای محدود است.

پخش سرد

پخش سرد شناخته شده ترین نوع توزیع و بازاریابی کالا حساب می‌شود که در این نوع پخش بازاریاب به مشتریان بالقوه موجود در مسیر از پیش تعیین شده که توسط شرکت به وی اختصاص داده شده سر می‌زند و درصورتی که مشتری تمایل به سفارش داشته باشد در نرم افزار پخش مویرگی ثبت سفارش می‌کند و صدور فاکتور در لحظه انجام می‌گردد. در گذشته روال کاری به این صورت بود که بازاریاب لیست سفارشات را دریافت کرده و به شرکت مربوطه برده و کالاهای مورد نظر را تهیه و در روزهای آتی به مشتری تحویل می‌داد که مشکلات خاص خود مانند از دست رفتن سفارشات را داشت که با وارد شدن اپلیکیشن‌های پخش مویرگی این موارد به مرور برطرف شد. اگر درمورد انواع پخش اطلاعاتی ندارید توصیه می‌کنیم محتوای «تفاوت پخش سرد و پخش گرم» را مطالعه نمایید تا اطلاعات کامل‌تری درمورد آن کسب کنید.

کدام کسب و کارها از پخش مویرگی استفاده می‌کنند؟

بسیاری از کسب و کارهایی که نیاز دارند محصولات خودشان را به فروشنده برسانند از پخش مویرگی برای توزیع محصولات خود استفاده می‌کنند. این شامل کسب و کارهای بزرگ و کوچک در بخش‌های مختلف صنعت مانند مواد غذایی، الکترونیک، شرکت‌های دارویی، پوشاک، کالاهای بهداشتی و آرایشی، وسایل ورزشی و غیره است. به طور کلی هر کسب و کاری که محصولات خود را به صورت گسترده توزیع و به دسترسی هر چه بیشتر مخاطبین خود برساند، می‌تواند از پخش مویرگی بهره‌مند شود.
فروش و پخش مویرگی چیست؟

هدف پخش مویرگی

هدف از پخش مویرگی این است که با استفاده از مکان‌های فروش در دسترس، بیشترِ بازار موجود را تحت پوشش قرار دهیم. در اکثر اوقات، پخش مویرگی زمانی استفاده می‌شود که محصول موارد استفاده‌ی زیادی داشته باشد و برندهای بسیاری نیز همین محصول را عرضه کنند. بنابراین اگر مشتری برند شما را خریداری نکند، برند دیگری را می‌خرد. پس اصلی‌ترین هدف، توزیع گسترده‌ی محصول است و به همین دلیل از روش پخش مویرگی استفاده می‌شود.
فروش کلی با تعداد فروشگاه‌های عرضه‌کننده‌ی محصول ارتباط مستقیم دارد ( محصولاتی مانند سیگار، نوشیدنی‌ها، صابون و غیره). پخش مویرگی معمولا در شرکت‌های محصول‌محور یا برای کالاهای اساسی، استفاده‌ی بیشتری دارد.
این روش تمام فروشگاه‌های ممکن را تحت پوشش قرار می‌دهد. بنابراین برای این نوع از محصولات، روش توزیع، مهم‌ترین عامل موفقیت است. هرچه محصول جذاب‌تری برای مشتریان داشته باشیم، در بلندمدت سود بیشتری به‌دست خواهیم آورد.
هر فروشگاهی که محل خرید مشتریان باشد، مکان مناسبی برای توزیع محصول هم هست. برای مثال: حتما لازم نیست که محل توزیع، یک فروشگاه فیزیکی باشد. حتی فروشگاه‌های اینترنتی هم مناسب هستند، چرا که خریدار می‌تواند محصول را آنلاین تهیه کند.
به همین علت، این محصولات در رستوران‌ها، هتل‌های پنج ستاره، دکه‌های روزنامه‌ فروشی، شیرینی فروشی‌ها، کافی‌شاپ‌ها و غیره هم در دسترس هستند.
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید