چطور در تلگرام فروش داشته باشیم؟
از تلگرام برای فروش برند در حوزه بازاریابی به عنوان “بازاریابی تلگرام” یاد می شود. با استفاده از این کانال میتوانید فروش را افزایش دهید و به مشتریان کمک کنید تا در مورد خدمات شما اطلاعات بیشتری کسب کنند.
اپلیکیشن پیام رسان تلگرام مبتنی بر ابر است و به سرعت در حال گسترش است. این اپلیکیشن در سال 2021 نزدیک به یک میلیارد نصب و تنها در سال 2022، 430 میلیون بار دانلود شده است و نهمین اپلیکیشن محبوب غیربازی است. تلگرام از نظر ارتباط و درآمد نسبت به سایر پیام رسان ها برتری دارد زیرا به کاربران امکان می دهد کانال هایی کاملاً کاربردی و ساده ایجاد کنند.
بیشتر بخوانید: استفاده از بازاریابی دیجیتال برای افزایش فروش : راهنمای عملی
روشهای افزایش فروش در تلگرام
- ایجاد کانال و داشتن هدفگذاری مشخص: یکی از اولین کارهایی که یک کسبوکار باید برای استفاده از تلگرام باید انجام دهد ایجاد کانال است. هنگامی که کانال خود را ایجاد کردید سعی کنید پروفایلتان را به شکل خلاقانهای پر کنید که در ذهن مخاطبتان باقی بماند. همچنین یک هدفگذاری مشخص برای کانالتان داشته باشید و از آن خارج نشوید. داشتن پستها و محتوای بیربط باعث میشود اعضای کانال پس از مدتی کانال شما را ترک کنند.
- محتوای باکیفیت و جذاب ایجاد کنید و آن را در زمان مشخصی منتشر کنید: سعی کنید محتوای مفیدی برای کاربران کانال خود تولید و منتشر کنید. ایجاد محتوای مناسب اولین قدمی است که باعث میشود افراد عضو کانال شما شوند. همچنین امکان اشتراکگذاری محتوای شما را افزایش میدهد. سعی کنید پیش از شروع تولید محتوای تلگرام یک استراتژی کامل بچینید و بهترین انتخاب را انجام دهید. باید در تولید محتوا تنوع داشته باشید. از فرمتهای محبوب مانند ویدئوهای کوتاه، گیف، عکسهای کاربردی و… استفاده کنید. اینفوگرافیکها نوع دیگری از محتوا هستند که بهخوبی مانند ویروس در فضای تلگرام پخش میشوند. بهخاطر داشته باشید در پایان هر پست آیدی یا آدرس کانال را قرار دهید تا پس از پخششدن در فضای تلگرام، افراد به کانال شما برگردند. محتوای صوتی هم محتوای محبوبی در فضای تلگرام بهحساب میآید. زمان انتشار پست هم مهم است، سعی کنید ساعتی که بیشتری بازدید از کانالتان وجود دارد را پیدا کنید و هر روز در همان ساعت خاص محتوایی را برای کاربر به اشتراک بگذارید. این باعث ایجاد وفاداری بیشتر در مشتریان شما خواهد شد.
- از مخاطبان خود در تولید محتوا کمک بخواهید: از کاربران کانال خود بخواهید برای شما محتوا تولید کنند و محتوای خود را با مشخصات کامل در کانال قرار دهند. برای این موضوع باید از قبل و باتوجه به محتوای کانال خود سؤالاتی را مطرح کنید یا نظرخواهی انجام دهید. میتوانید از کاربران بخواهید جوابهای خود را در قالب فایل صوتی یا عکس به شما ارائه کنند. همچنین میتوانید از کاربران بخواهید سوالاتشان را از شما بپرسند و باتوجهبه این سوالات محتوای جذابی برای کانالتان تهیه کنید.
- کانال تلگرام خود را تبلیغ کنید: یکی از مهمترین چیزهایی که میتواند کسبوکار شما را پیش ببرد کارکردن با سایر کسبوکارها و داشتن تبلیغات مؤثر است. کانالها و شبکههایی که میتوانند شما را تبلیغ کنند پیدا کنید و برای این کار هزینه کنید که در واقع سرمایهگذاری برای فروش بیشتر و شناخته شدن است.
- در انتشار تبلیغ کالاهای خود زیادهروی نکنید: بسیاری از کسانی که از تلگرام استفاده میکنند عادت دارند تنها پستهای تبلیغاتی درباره کالاها و خدماتشان را منتشر کنند، این پستها ارزشافزودهای برای مخاطب شما ندارند، سعی کنید با تولید محتوای مفید دلیلی به کاربر خود بدهید تا به کانال شما سر بزند و در نهایت از شما خرید کند.
- برگزاری مسابقه و چالش: بالابردن میزان تعامل با مشتریان یکی از مواردی است که باعث میشود کسبوکار شما بیشتر در ذهن مخاطب باقی بماند. برگزارکردن یک چالش یا مسابقه میتواند در این مسیر به شما کمک کند. برای مثال میتوانید از مخاطبان خود بخواهید با محصولات شما عکس بگیرند و آن را به رای بگذارید و به بهترین عکسها از میان محصولاتتان هدیه دهید. همچنین هر از چند گاهی نظرسنجی و سوال مطرح کنید.
- میان کانال یا گروه تلگرامی خود با سایر شبکههای اجتماعیتان ارتباط برقرار کنید: داشتن چند کانال بازاریابی که بهخوبی به هم مرتبط شدهاند، کسبوکار شما را در مسیر بیشتر دیدهشدن قرار میدهد و در ادامه فروش را افزایش خواهد داد؛ بنابراین بهتر است آدرس کانال تلگرام خود را در سایر شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای فروش خود قرار دهید. سعی کنید فرآیندهایی طراحی کنید که طی آنها مشتری مجبور به سرزدن به تلگرام شود. مثلا ایمیلی بزنید و در آن اعلام کنید در ساعت خاصی پست جذابی را در کانال تلگرام خود منتشر خواهید کرد یا در اینستاگرام اعلام کنید که افراد میتوانند در روز خاصی محصول جدید شما را با تخفیف از تلگرام تهیه کنند.
کدام ویژگی های تلگرام به شما در فروش محصولات کمک می کند؟
- چند دستگاه: اپلیکیشن تلگرام می تواند همزمان روی چندین دستگاه کار کند. این یک ویژگی عالی است، زیرا میشود همزمان چندین نفر به آن وصل شوند و مکالمات مشتری را مدیریت کنند.
- ربات های پیچیده: جدا از چت بات معمولی که می تواند مکالمات ساده ای را انجام دهد، ربات های تلگرام می توانند عملکردهای پیشرفته تری مانند ارسال محتوا را انجام دهند. این می تواند تا حد زیادی به تیم های فروش و پشتیبانی مشتری شما کمک کند تا تجربیات بهتری به مشتریان ارائه دهند.
- ارتباطات آسان: مشتریان گاهی اوقات تمایلی به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی خود ندارند، به خصوص با مشاغلی که هنوز نمی شناسند یا به آنها اعتماد ندارند. تلگرام تعامل با مشتریان را آسان می کند زیرا تنها چیزی که برای ارتباط با یک کاربر نیاز دارید نام کاربری اوست.
- بازاریابی ویدیویی: برخلاف چندین برنامه پیامرسانی فوری دیگر، تلگرام به شما امکان میدهد محتوای چندرسانهای با هر اندازهای ارسال کنید، زیرا همه فایلها در فضای ابری ذخیره میشوند. این به کسب و کارها فرصت عالی برای تبدیل مشتریان با استفاده از استراتژی های بازاریابی ویدئویی می دهد.
آیا به دنبال راهکاری برای جذب مشتری و افزایش فروش هستید، ما به شما دوره کپسول را پیشنهاد میکنیم.
دیدگاهها ۰